Käisin juuni keskel Cannes Lions 2016 reklaamifestivalil. Mõtteid ja inspiratsiooni, mida nii enda kui Imagine jaoks sai  ammutatud, oli palju. Uusi ja väga huvitavaid inimesi sai ka kohatud kümneid ja kuigi need nädal aega olid ülimalt intensiivsed, olid need taaskord rohkem harivad kui kolme aasta jagu Eestis toimuvaid seminare ja konverentse kokku.

Mida ma endiselt soovitan kõigile turundusjuhtidele. Unustage kodumaised konverentsid ja paluge oma ettevõtte juhil teha kulu asemel investeering ja lennutada teid Cannes’i reklaamiafestivalile, sest seal ei räägita ainult reklaamist. Pooled ettekannetest on puhtalt turunduslikku laadi. Suur osa keskendub brändile, paljud ettekanded sotsiaalmeediale ja sisuturundusele jne. Investeeringust jagub inspiratsiooni terveks järgmiseks aastaks.

Sel aastal oli Cannes’i festival taaskord suurem. Lisandunud oli entertainment 2-päevane osa, mis tähendas uusi auhindu, uusi seminare, rohkem rahvast ja korraldajatele veelgi rohkem raha.

Mina jõudsin seitsmel päeval kokku 42 seminarile, ehk keskmiselt 6 seminarile päevas.

Varahommikuti kui öised kõvemad pidutsejad veel magasid, toimusid ajakirja The Economist paneeldiskussioonid suurettevõtete tippjuhtide ja turundusdirektorite osalusel. Mõnelgi hommikul läks diskussioon nii tuliseks, et nii mõnigi rääkis tõenäoliselt rohkem kui oleks soovinud. Ja seetõttu sai ka kõrva taha pandud üht-teist huvitavat.

Keith Weed, Unilever’i turundus- ja kommunikatsioonidirektor viskas valusa kivi ettevõtete juhtide kapsaaeda, öeldes, et suureks probleemiks on see kui oma viimase sõna ütleb koosolekul inimene, kes teenib kõige rohkem, aga teab turundusest kõige vähem.

Pepsico jookide Global president Brad Jakemani sõnum oli see, et turunduse efektiivsust mõõdetakse sarnaselt juba 40 aastat, aga selle ajaga on kogu maailm nii palju muutunud, et vaja oleks välja töötada uued mõõdikud ja lahendused. Kas seda ei osata või ei taheta, oli Jakemani küsimus.

AT&T Global turundusdirektor Lori Lee lisas, et me teeme enamus asju turunduses sama mustriga nagu oleme neid varem teinud, sest varem see toimis. Täna peaksime aga koos agentuuriga uusi lahendusi välja töötama, et saavutada uusi eesmärke ja leida ka uusi väljundeid. Mille vastu väga sageli eksitakse, on see kui agentuuri briifides ei keskenduta tulemusele, vaid kanalile, ehk eesmärke ei ole kirjeldatud, küll on ette antud konkreetsed kanalid, kus kampaania tuleb teha. See soovitus peaks tulema siiski agentuurilt.

Huvitava ettekande tegid Adam Singolda ja Karen Strauss. Nad rääkisid sihtgrupist, millest turundajad räägivad iga päev. Aga nad rääkisid uuest kriteeriumist sihtgruppi määratledes ja see kriteerium on kirg või huvialad, ehk millist kirge üks või teine sihtgrupi liige lisaks vanusele omab.

Näiteks kui mina olen 41-aastane mees ja minu kirg on jäähoki, siis mul ei ole tõenäoliselt mitte mingisugust sarnasust omavanuse mehega, kelle kireks on male. Me käime erinevates kohtades, meid huvitavad erinevad asjad, me tegeleme teistsuguste tegevustega ja meil on tõenäoliselt ka erinev maitse naiste osas. Küll aga on minul sarnased huvid 25-aastase jäähokifänniga, kes vanuselises sihtgrupis on hoopis teises nn. kastis.

Ehk vanuselise sihtgrupi kõrval tuleb huvialade või kirgede sihtgruppi järjest enam briifidesse sisse tuua kampaaniate ettevalmistamisel.

Selle najal tehti veel üks soovitus turundusjuhtidele. Väga palju räägitakse sellest, et meie brändiraamatus on nii kirjas ja me ei tohi nii või teisiti teha. Kui see on takistuseks ja me teame, et reeglitest lahti ütlemine lennutab meie brändi uutesse kõrgustesse, siis muudame reegleid ja ütleme nendest lahti. Reeglid ei loo brände. Brändid loovad kahjuks ise rumalaid reegleid.

Hollywoodi filmiprodutsent Harvey Weinstein andis kihvti soovituse turundusjuhtidele. Ära kunagi alahinda neid, kes on väheinformeeritud või harimata. Ehk kui mina ei loe otseposti, siis kas mitte keegi ei tee seda? Kui mina vaatan AK’d, siis kas kõik vaatavad? Sellesse süvenemine aitab sihtgrupi osas silmi avada.

Ootamatu oli see, et Cannes’is räägiti nii kirglikult bänneritest. Aga selleks oli ka põhjust ja selle põhjuse on andnud meile adblock tarkvara. Maailma ühe kõige parema reklaamiagentuuri R/GA loovjuht Jess Greenwood ütles välja ka põhjuse, miks inimesed bännereid blokeerivad. Meie ise, ehk kliendid ja agentuurid, loome nii halbu bännereid, et neid lihtsalt ei soovita näha. Miks me sellisel juhul üldse bännereklaami ostame ja raha kulutame kui me ei vaevu tegema häid bännereid? Ka ütles Jess kõikidele disaineritele sõnumi: mobiil on nüüdsest esimene ekraan ja seda tuleb arvestada kui me reklaami loome. Me ei saa võtta arvutibännereid ja kohendada neid mobiilile, nii need asjad ei toimi. See on sarnane kui võtta raadioreklaam, panna sinna pilt peale ja loota, et telereklaamina on see lahendus edukas.

Kui möödunud aastal räägiti hästi palju sotsiaalmeediast ja sisuturundusest, siis sel aastal peatuti sel teemal oluliselt vähem. Mõned märksõnad, mis kirja panin:

No algorithm for great content

– Content is the king, but context is King Kong

– Brands which are self-aware, not self-important, will win

– Kui tavameedias tuleb teha üks pikk hea lugu, siis sotsiaalmeedias tuleb teha palju läbimõeldud lühilugusid, mis sidustavad inimesi.

Näitleja Will Smith on sotsiaalmeedia tõttu mures filmitööstuse tuleviku pärast. Nimelt käib kinos vähem inimesi vaatamata sellele kui hea treileri sa filmile teed, sest kui üks sõpruskonnast läheb kinno, siis ta jagab kohe mitmesajale sõbrale info, kas film oli hea või mitte ja kui sõnumiks on: It’s a bullshit!, siis keegi ju tema sõpruskonnast kinno filmi vaatama ei lähe.

Vogue’i legendaarne peatoimetaja Anna Wintour soovitas mitte väänelda oma content’iga Facebooki algoritmis, sest kõik teie konkurendid teevad seda. Ta andis edasi 4 soovitust, kuidas olla sotsiaalmeedias edukas:

– püstita suuremad eesmärgid;

– julge olla teistsugune;

– loo huvitavaid sõpru;

– tee koostööd.

Polnud üllatuseks, et tehnoloogiast räägiti sel aastal rohkem kui möödunud aastal.

Kõige rohkem räägiti loomulikult VR’st ehk Virtual Reality’st. Samsung oli Cannes’is välja pannud isegi oma stendi, kus sai VR’i kogeda, aga mulle see VR täna mingit erilist tunnet või arvamust ei tekita. Ma ei usu, et turunduslikus mõttes VR väga suureks kujuneb. Aga mööda ei saa sellest ikkagi minna. Kuigi VR on kihvt, on see siiski evolutsioon, mitte revolutsioon. Midagi sarnast, kus must-valge film muutus värviliseks. On ju VR seotud ikkagi ekraaniga, selles ei ole tehnoloogiliselt mitte midagi uut. See on loomulik järgmine samm.

Kui nüüd kõik kokku võtta, siis Cannes oli taaskord inspireeriv ja arendav. Sellist päris halba ettekannet ei olnudki. Selliseid väga häid ettekandeid oli mitu. Ja kui siia juurde lisada see tohutu kontaktide hulk, mis Cannes’is sai loodud, oli Cannes Lions 2016 minu jaoks täielik kordaminek.

 

ARVAMUS JA INTERVJUUD

arvamus ja intervjuud: ARVAMUS: Telereklaam jääb!

19/05/2016
shutterstock_208318336
Viimasel ajal olen nii mitmeltki tuttavalt kuulnud, et kuna nad televiisorit enam ei vaata, näib telereklaami olemus täiesti mõttetu. Lükkan selle väite ümber. Ajad, mil tuli punkt kell 19:05 televiisori ette tormata, sest algas Santa Barbara või mõni muu ajusurm, on ehk tõesti läbi. Iroonilisel kombel tuleb seda teha ainult eeldatavalt haritumal vaatajaskonnal, kes Foorumi või mõne muu sarnase saate ja selle osaliselt põneva Twitteri-voo järgi janunevad. Aga seda ainult põhjusel, et kui mõni poliitik miskit intrigeerivat ütleb, saad sa selle ilmselt onlines surfates teada ning kahetsed, et saadet ei vaadanud. Ka spordimaailmas pole miskit muutunud: spordimehed teevad endiselt hommikuti… View Article
13133397_1404275672931426_2932142846154974126_n
Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu (ETKAL) koostatud tabel kajastab võidetud auhindu reklaami-, disaini- ning digitaalkategooriates, mis on võidetud 2015. aasta II, III ja IV kvartalis ning lisaks 2016. aasta I kvartalis. Selle pingerea eesmärk on reastada loovtööstusega tegelevad ettevõtted vastavalt nende võidetud loovauhindadele. Meie asutaja ja loovjuht Margo Kütt kirjutas konkursitel osalemisest järgmiselt: “Imagine osaleb loovuskonkurssidel eelkõige seetõttu, et näha oma tehtud tööde taset võrreldes teiste agentuuridega. Seda nii Eestis kui välismaal. Eestis osaleme ainult Kuldmunal ja Eesti Disainiauhindadel. Välismaistest konkurssidest oleme välja valinud Golden Drumi, Golden Hammeri ja Balticbesti. Kui meie tase tõuseb, siis tulevikus osaleme ka Cannes Lionsi ja… View Article
Screen Shot 2016-04-28 at 13.42.06
See artikkel on inspireeritud Luke Sullivani raamatust “Hey Whipple Squeeze This”. Luke Sullivan on töötanud reklaami alal üle 30 aasta. Ta on olnud pikalt nii copywriter kui ka loovjuht. Raamatu nimi pärineb telereklaamist, mille eesmärgiks oli müüa tualettpaberit. Seda klippi näidati vahetpidamata ning paljude arvates oli see üks kõige tüütumaid reklaame. Ometi oli selle mõju meeletu – Whipple tualettpaberit müüdi ebanormaalselt palju, see ületas kõik müügirekordid. Keegi ei oska seletada selle klipi fenomeni, ent igal juhul jättis see oma jälje reklaamiajalukku. Laiemas haardes rääkis see raamat agentuuritööst ning andis näpunäiteid, kuidas luua originaalset ja head reklaami. Ideaalis tuleks alati mõelda… View Article
COVER?
Ühes sekundis jagatakse Snapchatis üle 8 700 pildi, ühes päevas vaadatakse üle 2 000 miljoni video ning igapäevaselt kasutab seda mobiilirakendust üle 100 miljoni inimese. Snapchati põhisihtgrupiks on 13-34 aastased noored. Arvestades neid suuri statistilisi numbreid, tundub müstilisena, et Snapchat on oma plaanide kohaselt alles tuure kogumas. Snapchat on mobiilirakendus, millega on võimalik teha ja jagada pilte ning videosid. Neid saab saata sõpradele nii privaatselt kui ka laadida oma Snapchat Storysse. Saates privaatseid pilte või videosid on igal kasutajal võimalik valida kui kaua on võimalik seda ühte kindlat pilti vaadata (1-10 sekundit), kuid üks on kindel – nii pildid kui… View Article
artikkel
Mängin sel hooajal Eesti IV jalgpalliliigas. Et minu tiim, peamiselt välismaalastest koosnev Rumori Calcio otsis pika hooaja kulude katteks särgisponsoreid, otsustasin pakkuda võimalust ka Imagine’ile, kus copywriterina töötan. Kuigi Imagine’i asutaja ja loovjuht Margo Kütt on eelkõige tuntud kui Eesti kõige kirglikum jäähokifänn, on ta ka muust spordist alati lugu pidanud ning oli panustamisega nõus. Nüüd ehib Rumori Calcio võistlusvormi rinda selgelt peasponsori Imagine’i nimi. Rumori Calcios mängib nõnda palju erinevaid rahvusi, et loetlemisel jääb isegi mõlema käe sõrmedest puudu. Esindatud on Eesti, Itaalia, Venemaa, Itaalia, Gruusia, Saksamaa, Holland, Prantsusmaa, Poola, Egiptus, Palestiina, Hispaania. Episoodiliselt on külalisesinejana käinud end näitamas… View Article
IMG_5681-Editar
So last year in October during the Imagine’s 12th birthday seminar it was announced that I was the winner of the Designer Awards 2015 which meant that I’d be rewarded for my progress as a designer in 2015 with an opportunity to work in Brazil, Sao Paulo for three weeks at Oz Designs agency! Now I’m back at home and here is a review of my stay in Brazil. Traveling to the far far away I think the first time I fully realized that I was really going was 2 days before my flight. I don’t remember being this excited… View Article
IMG_5681-Editar
Eelmise aasta oktoobris Imagine’i 12. sünnipäeva seminaril kuulutati Designer Awards 2015 võitjaks mind, mis tähendas, et Imagine saatis mind kolmeks nädalaks praktikale Brasiiliasse, Sao Paulosse, Oz Design agentuuri. Nüüd olen sealt tagasi ning heidan veidi valgust, mis tunne oli olla ja töötada teisel pool maakera. Reis Tavaliselt mul reisiärevust ei teki, kuid seekord oli kõik teisiti. Viimati olin ma nii ärevil kolm aastat tagasi enne lendu Veneetsiasse, kus viibisin kuus kuud Erasmuse programmi kaudu. Seekord pigem isegi põnevil kui ärevil. Lend oli pikk ja tuim, kuid see, mis mind ees ootas, väärinuks ka neli korda pikemat lendu. Minu kodu Brasiilias… View Article
pilt
Telereklaamis pöörame enamasti tähelepanu visuaalile. Meid lummavad kaunid vaated loodusest või inimestest, panevad ahhetama tehnoloogilised uuendused või naerutavad koomilised situatsioonid ja dialoogid. Kuid väga oluline on ka see, mida me kuuleme. Reklaamimuusikat alahinnatakse ja tihtipeale ei panda sellele rõhku, kuid õige valik võib muidu keskmise klipi või artisti muuta maailmakuulsaks. Reklaamimuusika võeti esmakordselt kasutusele 1922. aastal ühes New Yorki raadios, kuid teleklippidesse jõudis muusika alles 1955. aastal, kui Jaapani kellatootja Seikosha (praegu tuntud Seiko) oma mustvalges reklaamis jingel’it kasutas. Pop-muusika võidukäik reklaaminduses algas märksa hiljem, kuumadel 70ndatel. Tõsi, esimene superhitt kirjutati spetsiaalselt reklaami jaoks. 1971. veebruaris läks raadioeetrisse Coca-Cola tellitud… View Article
11252006_10153540937459007_2752089181171565638_o
Äsja lõppenud Dubai rahvusvahelisel reklaamifestivalil Dubai Lynx 2016 räägiti väga palju virtuaalse reaalsuse (VR ehk virtual reality) teemadel. Tõenäoliselt on VR see, millesse turundajad lähiaastatel investeerivad. Teadmata, kas see ikka on investeering või mitte. Eestis me seda niipea ei näe. Mõned üksikud innovatiivsemad ettevõtted võibolla lähevad maailma trendiga kaasa, aga mingit efekti see turunduses lähiaastatel Eestis ei anna. Mida see VR siis ikkagi tähendab? Labaselt öeldes, paned „kiivri“ pähe, milles on ekraan ja sulle kuvatakse ekraanile reaalne pilt mingist tegevusest, mis jätab sulle mulje, et sa oled selles tegevuses sees. Justkui 3D, aga selle järgmine, palju vingem versioon. Ehk sa… View Article
CcYXuVkW8AUJ5Ja
Heade filmidega on enamasti nii, et kui neile kiputakse järg tegema, kukub see välja kas kehvasti või väga kehvasti. Vähesed järjed on olnud paremad, kui esimene osa, kuid filmikriitikute arvamusele tuginedes on kõige tuntumad ehk Terminatori ja Godfatheri teised osas. Tegelikult on reklaamidega samamoodi – kui oled korra midagi väga head teinud, on sellele samaväärset järge väga raske luua. Hea näide on eelmisel aastal Cannes Lions’il võimsa tulemuse teinud Geico Unskippable. Kõik reklaamindusega kuidagi seotud olevad inimesed mäletavad klippi, kus suur bernhardiin mannekeenidena seisva perekonna nõudest spagethi bolognese’t lõhverdas. Selle reklaami meeldivus on kindlasti maitse asi, kuid kindlasti oli see… View Article
123
Eelmise aasta septembris teatas Facebooki juht Mark Zuckerberg, et tulemas on muudatused seoses “Meeldib” nupuga. Paljud ootasid ja lootsid, et uueks nupuks saab “Ei meeldi” (dislike), kuid mina arvasin, et Facebook sellise negatiivse ja halvustava nupuga välja ei tule. Ja juba kuu aega hiljem teatas Facebook, et nad on jube uue lahendusega valmis saanud ning asuvad seda testima Hispaanias ja Iirimaal. Paistab, et nende lahendus toimis kohe esimesel korral, sest alates eilsest on lahendus saadaval kõikidele Facebooki kasutajatele. Lihtsalt mine hiirega “Meeldib” nupule, oota hetk ja siis avanebki sul võimalus valida teisi emotsioone. Natuke parandamist muidugi Eesti versioon vajab, sest emotikonide… View Article
11882379_10153589445633669_4859321794435226510_o
Igasugused tabelid on sageli tõlgendamise küsimus, kuid meil on sellegipoolest hea meel tõdeda, et Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu koostatud pingereas oleme neljandal kohal. Kõnealune tabel kajastab 2015. aastal võidetud auhindu reklaami, disaini ja digitali kategooriates ning selle eesmärk on reastada loovtööstusega tegelevad ettevõtted vastavalt nende võidetud loovauhindade järgi. Olgu lisatud, et tabel pole Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu hinnang agentuuride loovusele, vaid see mõõdab loovauhindu ehk auhindu, mis mõõdavad loovust. Mõistagi pole kõik jagatavad auhinnad sama kaaluga (Cannes’ Lions on olulisem kui Kuldmuna 🙂 ) ja seetõttu on väljatöötatud punktisüsteem, millest tabeli koostamisel juhindutakse. Loovusauhindade koondtabelisse ilmuvad punktid järgmiselt: Kuldmuna ja… View Article
Screen Shot 2016-02-17 at 13.45.25
Reklaamimaailma üldolemus ehk eesmärk müüa, on jäänud samaks, kuid pole kellelegi üllatus, et kanalite ja sõnumite mõttes on see aastatega oluliselt muutunud. Just seepärast on vahelduseks naljakas internetist surfata ja vanu reklaame otsida. Eile sattusin taas ühe artikli peale, kus oli kajastatud erinevaid printreklaame, mille avaldamist tänases maailmas paljud ette ei kujutataks. Sellega seoses meenus umbes aastatagune lugu, mil otsisime Imagine’isse assistenti. Tegime pool-huumoriga vanakooli pin-up-stiilis kuulutuse, kus otsisime kontorisse “seksikat sekretäri”. Kuulutus jõudis ka feministe koondava Facebooki-grupi seinale. Sealsed ultrad, kes rõhutades “võrdsust” ilmselt taotluslikult ürgmehe kombel neljakäpukil käivad, tõusid mõistagi tagajalgadele ja sülgasid tuld ja tõrva. Õnneks jäi… View Article
logo
Eesti otsib oma märki. Jälle, ütlevad paljud. Miks, küsivad sama paljud. On neid, kes peavad seda raha raiskamiseks. On ka neid, kes arvavad, et seda on vaja. Ja on neid, kes on nö. püünel ja teenivad märgi loomisest korralikke summasid. Mina ei kuulu ühegi nende hulka. Pigem mind ajendas kirjutama tagajärg, ehk mis me uue Eesti märgiga peale hakkame kui ta kord valmis saab? Alustan minevikust. Kõik me teame brändi I Love New York. Tõenäoliselt ei kahtle keegi, et tegemist on maailma võimsaima avalikule institutsioonile kuuluva brändiga. Minu hea sõber Eric Mower vastutas kümmekond aastat oma reklaamiagentuuriga Eric Mower &… View Article