ARVAMUS JA INTERVJUUD

ÕPETUS: Masturbraining ehk brainstorm iseendaga

03/10/2017

Olles loovinimene, tuleb sul tihti mõelda ideid üksi. See aga tähendab, et sa ei saa loota meeskonna poolt tulevale kriitikale, erineva nurga alt tulevatele ideedele ja tiimis tekkivale sünergiale. Sa oled täiesti üksi. Mida sa teed?

Sa masturbrainid.


Kuidas masturbaininguks ettevalmistuda?

Leia probleem ja tee see söödavaks

Kui sa tahad olla võimalikult edukas, siis vajad sa mõõdupuud oma edukuse mõõtmiseks. Iga lahenduse mõõdikuks on probleem. Sinu ülesanne on enne brainstormi defineerida oma probleem ja veenduda selle õigsuses. See aitab sul hoida fookust ja väldib uute probleemide püstitamist.

Kui sul on probleem püstitatud aga see tundub uskumatult suur, siis jaota see kaheks…neljaks…kuueks. Mida väiksemateks tükkideks sa oma suure probleemi jaotad, seda lihtsam on sellest läbi närida.

Aeg söömiseks, aeg loomiseks

Sa sööd hommikust kell kaheksa. Sa teed lõunapausi kell kaksteist. Sa ei söö õhtussööki peale seitset. Aga mis kell sa brainstormid?

Sinu ülesanne….ei sinu kohustus on saada teada, millal oled sa kõige loovam. Kas see juhtub kohe peale lõunasööki või on sinu kreatiivsed hiilgehetked hoopis 15 minutit enne tööpäevalõppu? Kui sa tead millal sinu keha ja vaim on kõige loovamad, siis on sul ideaalne võimalus ajastada ka oma brainstorm iseendaga samale ajale. Loodame lihtsalt, et su hiilgehetked ei toimu kell kolm öösel.

A mis teised teevad?

Enne brainstrormi soovitan vaadata otsa oma sihtrühmale ja küsida temalt kuidas ta su probleemi lahendaks. Muidugi ära ütle talle, et ta lahendab seda probleemi iseendale ja unusta mainida ka et ta peab olema loov. Siis ei ole õhus pinget ja protsentuaalne võimalus ausat vastust saada on kordades suurem.

Peale seda heida pilk mitte konkurendi vaid sihtrühma kapsaaeda. Tutvu julgelt teiste brändide ja toodete tegevustega sinu sihtrühma suunas. Sealt saad sa teada millise nurga alt müüakse sinu toote tarbijale ajakirju, autosid, pangalaenu või parkasid. Kõik täiesti erinevate lähenemistega.

Kui on usb, näita ust.

Arvuti, telefon, telekas, nutikell, nutikaal, kalkulaator, mikrolaineahi, külmik, auto, trimmer ja traktor. Mitte ükski neist ei sobi sinu brainstormile. Sinu parem(ehk loominguline) ajupool ei hakka kunagi korralikult tööle kui sinu vasak(ehk süsteemne) ajupool koguaeg mõnd tehnikat näpib. Võta brainstormile kaasa pliiats, paber ja hea tuju. Päriselt. Rohkem ei ole vaja.

Parim ja ebameeldivaim inspireerija – tähtaeg

Mitte ükski brainstorm ei ole olnud edukas kui sul on ühe probleemi lahendamiseks lõputult aega. Kui sul on aega lahendust mõelda, siis on sul aega ka lakke vahtida ja vahepeal endale üks kaneelimaitseline topeltlatte teha. Tähtaeg annab sulle piitsa ja lõpetab ebavajaliku ideedelihvimise.

Kui tähtaeg puudub. Pane see endale ise.


Masturbraining

Põhitõed

Püsi fookuses.

Ei ole midagi hullemat kui udune pilt. Sama on ka brainstormijaga – fookusest väljas loovinimene on amatöörlik loovinimene. Püsi fookuses ja tooda kvaliteeti.

Pane hullu.

Leia oma sisemine Eston ja astu…ei…jookse üle piiride. Brainstorm ei ole koht kus ennast tagasi hoida. Kui sul on kindel probleem ja iga idee leiab siiski probleemile lahenduse, siis aga palun. Pane hullu ja astu välja eelarvest, sihtrühmast, ootustest ja võimalustest. Alati saab ju maa peale tagasi tulla.

Ära mõista hukka.

Kui sa oled igapäevaselt salliv ja mõistev, siis ära unusta seda omadust ka brainstormil. Enesekriitika ajutormi ajal on üks surmavamaid omadusi. Iga idee on suurepärane ja kõik lahendused on paljulubavad. Küll ülejäänud tiimiliikmed hiljem su ideed kriitikaga paika panevad. Selle pärast ei pea küll muretsema.

Üksiku brainstormija loovtehnikad

Kui jooksed omadega kinn, siis siin on sulle mõned brainstormi loovtehnikad. Olen need välja valinud just sellepärast, et järgnevaid tehnikaid saab rakendada nii üksi kui ka tiimiga.

Probleemi kuus nurka

Loovtehnika “Kuus nurka” laseb sul analüüsida püstitatud probleemi kuue erineva nurga alt. See toob sulle uusi mõtteid ja tekitab huvitavaid seoseid – ideaalis.

Need kuus nurka on järgmised:

  • Kirjelda oma probleemi.
  • Lahenda sama probleem teises olukorras
  • Võrdle probleemi sarnastele muredele loodud lahendustega
  • Analüüsi probleemi põhjust
  • Lahenda sama probleem oma isklikus elus
  • Ole kliendi poolt ja vastu

Miks?

Tee oma probleemist miks küsimus ja vasta sellele. Seejärel tee oma vastustest miks küsimused. Vasta ka neile. Kui kordad sama tegevust 3–5 korda, siis leiad rohkem kui 20 uut nurka mille alt oma probleemile läheneda.

Kumb tuli enne? Kopi või disain.

Kui oled oma ideega hädas ja ei tea kuidas edasi, siis joonista paberile 20+ tühja kasti ja hakka neisse lahendust kujundama. Seejärel ürita neile juurde mõelda kopi ja vaata kas mõnes peitub tugevus muutuda kandvaks ideeks.

Kodu/kohviku/pargikontor

Kui kontoris mõte ei liigu ja kõik ideed on kas liiga väikesed või liiga tavalised, siis värskenda keskkonda. Mine ja mõtle pargis. Mine kohvikusse ja mõtle seal. Kõnni ümber maja ja kirjuta ideid kõndides.


Ajud peale tormi ehk kuidas ideed kokku panna

Hea veini idee saladus – aeg

Kui sa oled oma ideed kirja saanud ja uhkusega pärismaailma naasnud, siis lase ideel puhata. Anna talle tund…või viis ja vaata seda ideed uuesti kaine ja värske pilguga. Kui looming tundub ka peale puhkust hea, siis mine ja esitle ideed tiimile.


Soovitus:

Kui sa tahad olla karbi teravaim pliiats, siis terita ennast regulaarselt. Astu välja oma igapäevasest keskkonnast. Käi uues kohvikus lõunal, sõida ringiga koju, mine parki kõndima, astu sisse kohalikku Maximasse või osta midagi Kaubamajast. Kuula uut muusikat ja ürita mõista igat laulusõnades peituvat allegooriat(eriti räpis). Osale arutelus, mis ei puuduta sinu eriala. Ürita mõista bemmimehe armastust autologoga ketside ja nokatsi vastu.

Tee midagi, mida sa igapäevaselt ei tee ja leia igast uuest olukorrast uus sihtrühm või käitumismaneer. Kui maailm on su pliiatsikarp, siis uued kogemused on su teritaja.

ffdfeba6ec0b1d5d856c754a615b0eae
2016. aasta kevadel, kui Instagram teatas, et ei lähe enam edasi kronoloogilises järjekorras piltide feediga, olid paljud Instagrami kasutajad selle otsuse üle tõredad ning selle muutmiseks koguti 24h jooksul üle 70 000 allkirja. Kuid see ei takistanud Instagramil oma otsususele kindlaks jäämast. Instagram põhjendas otsust kasutajate arvu ja engagement’i tõusuga. Hetke seisuga ei jõua ~70% jälgitavate kasutajate postitustest feedile – miks see nii on ja kuidas olla Instagrami poolt soositud ja töötada algoritmiga kooskõlas? Instagrami algoritmi loogika baseerub ideel, et kasutajani jõuaksid täpselt need postitused, mis teda potentsiaalselt kõige rohkem huvitavad. Näiteks kui kasutaja on like’nud mitmeid reisipilte, siis tema feed’ile ilmub ka tulevikus… View Article
Screen Shot 2017-09-07 at 15.56.33
Aegade alguses (ehk 2010. aastal) oli Instagram üks lihtne piltide jagamise platvorm, mille võlu seisnes selles, et kõik, mis üles läks oli kiire ja üsna toores. Praeguseks ajaks on Instagramist saanud võimas sotsiaalmeedia kanal, millel on 700 millionit igakuist aktiivset kasutajat. Kuid selle algne kontseptsioon on üsna palju muutunud. Lihtsast platvormist, kus oma pilte jagada on saanud paljude võimalustega mega-app, mis oma algoritmidega valib piltide järjestust. Lisaks on sellest lihtsa loogikaga piltide jagamise rakendusest saanud võimas turunduskanal, kus saab mitmel kujul reklaame postitada, oma toodet turundada läbi influencer’ite, sihtida täpset sihtrühma jpm. Nüüd toomegi välja mõned mõtted, mida võiks Instagramis turundades kindlasti katsetada (või vähemalt arvesse võtta).
logo2
TALLINN, 12. oktoober 2016 – Reklaamiagentuuri Imagine AD OÜ omanikud ostsid täna reklaamiagentuuri EstTBWA OÜ ja müügiedendusagentuuri Tequila AD OÜ. „Me otsustasime müüa, kuna tahame 100% keskenduda meediaärile. Imagine AD näol leidsime EstTBWA-le ja Tequila AD-le hea uue peremehe, kellega koostöös saame reklaami- ja meediaklientide teenindamiseks jõud ühendada“, ütles Creative Media Service OÜ juhatuse liige ja partner Kristian Hein. „2003. aastal kui ma Imagine asutasin, siis tõuke selleks andis toonane EstTBWA juht Kristian Hein. Tema kutsus mind TBWA-sse projektijuhina tööle. Mõtlesin, et proovin kõigepealt oma agentuuri teha. Kui ma ebaõnnestun, siis ega mu oskused halvemaks lähe ja küll Kristian mind… View Article
9k=
Käisin juuni keskel Cannes Lions 2016 reklaamifestivalil. Mõtteid ja inspiratsiooni, mida nii enda kui Imagine jaoks sai  ammutatud, oli palju. Uusi ja väga huvitavaid inimesi sai ka kohatud kümneid ja kuigi need nädal aega olid ülimalt intensiivsed, olid need taaskord rohkem harivad kui kolme aasta jagu Eestis toimuvaid seminare ja konverentse kokku. Mida ma endiselt soovitan kõigile turundusjuhtidele. Unustage kodumaised konverentsid ja paluge oma ettevõtte juhil teha kulu asemel investeering ja lennutada teid Cannes’i reklaamiafestivalile, sest seal ei räägita ainult reklaamist. Pooled ettekannetest on puhtalt turunduslikku laadi. Suur osa keskendub brändile, paljud ettekanded sotsiaalmeediale ja sisuturundusele jne. Investeeringust jagub inspiratsiooni… View Article
1111
Olen sel aastal palju mõelnud, mida võiks senises elus omandatule juurde õppida. Kuidas end harida ja olla sellega eeskujuks oma lähedastele. Minu suurimaks kooliks saab kindlasti olema juuni lõpus Cannes Lionsil osalemine – plaanin ammutada kõike, mis minu lokipahmaka alla mahub. Sõbrad Instagramist ja näoraamatust võiksid end juba valmis panna, mul on isegi postituste lemmikfiltrid välja valitud. Aga Cannes’ist lähemalt juba juuni kolmandal nädalal. Oma reklaamileidudes keskendusingi enesearendamisele. Ma polnud Eestis märganud reklaame, mis kutsuksid reklaami või psühholoogiat õppima. See on kummaline, sest neile aladele saaks ju väga lahedaid klippe luua. Näiteks leidsin lõbusad Miami Ad School reklaamid, mille loojateks… View Article
artikkel
Mängin sel hooajal Eesti IV jalgpalliliigas. Et minu tiim, peamiselt välismaalastest koosnev Rumori Calcio otsis pika hooaja kulude katteks särgisponsoreid, otsustasin pakkuda võimalust ka Imagine’ile, kus copywriterina töötan. Kuigi Imagine’i asutaja ja loovjuht Margo Kütt on eelkõige tuntud kui Eesti kõige kirglikum jäähokifänn, on ta ka muust spordist alati lugu pidanud ning oli panustamisega nõus. Nüüd ehib Rumori Calcio võistlusvormi rinda selgelt peasponsori Imagine’i nimi. Rumori Calcios mängib nõnda palju erinevaid rahvusi, et loetlemisel jääb isegi mõlema käe sõrmedest puudu. Esindatud on Eesti, Itaalia, Venemaa, Itaalia, Gruusia, Saksamaa, Holland, Prantsusmaa, Poola, Egiptus, Palestiina, Hispaania. Episoodiliselt on külalisesinejana käinud end näitamas… View Article
pilt
Telereklaamis pöörame enamasti tähelepanu visuaalile. Meid lummavad kaunid vaated loodusest või inimestest, panevad ahhetama tehnoloogilised uuendused või naerutavad koomilised situatsioonid ja dialoogid. Kuid väga oluline on ka see, mida me kuuleme. Reklaamimuusikat alahinnatakse ja tihtipeale ei panda sellele rõhku, kuid õige valik võib muidu keskmise klipi või artisti muuta maailmakuulsaks. Reklaamimuusika võeti esmakordselt kasutusele 1922. aastal ühes New Yorki raadios, kuid teleklippidesse jõudis muusika alles 1955. aastal, kui Jaapani kellatootja Seikosha (praegu tuntud Seiko) oma mustvalges reklaamis jingel’it kasutas. Pop-muusika võidukäik reklaaminduses algas märksa hiljem, kuumadel 70ndatel. Tõsi, esimene superhitt kirjutati spetsiaalselt reklaami jaoks. 1971. veebruaris läks raadioeetrisse Coca-Cola tellitud… View Article
CcYXuVkW8AUJ5Ja
Heade filmidega on enamasti nii, et kui neile kiputakse järg tegema, kukub see välja kas kehvasti või väga kehvasti. Vähesed järjed on olnud paremad, kui esimene osa, kuid filmikriitikute arvamusele tuginedes on kõige tuntumad ehk Terminatori ja Godfatheri teised osas. Tegelikult on reklaamidega samamoodi – kui oled korra midagi väga head teinud, on sellele samaväärset järge väga raske luua. Hea näide on eelmisel aastal Cannes Lions’il võimsa tulemuse teinud Geico Unskippable. Kõik reklaamindusega kuidagi seotud olevad inimesed mäletavad klippi, kus suur bernhardiin mannekeenidena seisva perekonna nõudest spagethi bolognese’t lõhverdas. Selle reklaami meeldivus on kindlasti maitse asi, kuid kindlasti oli see… View Article
123
Eelmise aasta septembris teatas Facebooki juht Mark Zuckerberg, et tulemas on muudatused seoses “Meeldib” nupuga. Paljud ootasid ja lootsid, et uueks nupuks saab “Ei meeldi” (dislike), kuid mina arvasin, et Facebook sellise negatiivse ja halvustava nupuga välja ei tule. Ja juba kuu aega hiljem teatas Facebook, et nad on jube uue lahendusega valmis saanud ning asuvad seda testima Hispaanias ja Iirimaal. Paistab, et nende lahendus toimis kohe esimesel korral, sest alates eilsest on lahendus saadaval kõikidele Facebooki kasutajatele. Lihtsalt mine hiirega “Meeldib” nupule, oota hetk ja siis avanebki sul võimalus valida teisi emotsioone. Natuke parandamist muidugi Eesti versioon vajab, sest emotikonide… View Article
11882379_10153589445633669_4859321794435226510_o
Igasugused tabelid on sageli tõlgendamise küsimus, kuid meil on sellegipoolest hea meel tõdeda, et Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu koostatud pingereas oleme neljandal kohal. Kõnealune tabel kajastab 2015. aastal võidetud auhindu reklaami, disaini ja digitali kategooriates ning selle eesmärk on reastada loovtööstusega tegelevad ettevõtted vastavalt nende võidetud loovauhindade järgi. Olgu lisatud, et tabel pole Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu hinnang agentuuride loovusele, vaid see mõõdab loovauhindu ehk auhindu, mis mõõdavad loovust. Mõistagi pole kõik jagatavad auhinnad sama kaaluga (Cannes’ Lions on olulisem kui Kuldmuna 🙂 ) ja seetõttu on väljatöötatud punktisüsteem, millest tabeli koostamisel juhindutakse. Loovusauhindade koondtabelisse ilmuvad punktid järgmiselt: Kuldmuna ja… View Article
Screen Shot 2016-02-11 at 12.30.31
Kolm nädalat tagasi näitasime sel aastal esimest korda reklaamileide. Kõige kallima reklaamisekundiga Super Bowlile järgneval nädalal on reklaamileiud sisuliselt kohustuslikud. Eriti maailma kõige kuulsama ühe-päevase võistluse 50ndal juubeli järel. Kuid tundub, et Super Bowli reklaamivaheajad hakkavad oma maagilisust kaotama. Näiteks paljud brändid, kes viimastel aastatel alati Super Bowlil esindatud (Volvo, Adobe jpt.), pidasid sel aastal mõistlikumaks 30-sekundilise klipi eest viite miljonit dollarit mitte välja käia. Need, kes eelarvet siiski kergendasid, näitasid erinevat taset, kuid meie noppisime välja kõige rohkem tähelepanu saanud klipid. Mitte oma lemmikud, vaid kõige populaarsemad. Ameeriklased lagistavad ehk endiselt jalaga-perse absurdihuumori peale naerda, kuid vähemalt minu meelest… View Article
iphone
Facebooki tegemistega ja muudatustega on raske sammu pidada, sest uuendustele ei paista lõppu tulevat. Alljärgnevalt on kirjeldatud vaid üheksat neist. 1. Liikuvad profiilipildid! Jah, nüüd saab Facebookis oma profiilipildiks panna gif-formaadis animatsioone. Eriti lahedad näevad välja pildid, kus liigub vaid mingi detail, nn cinemagraph stiilis animeeritud pildid. Kui ise ei oska meelepärast pilti koostada, on selleks mitmeid rakendusi ja abivahendeid: Flixel Animoto Diptic Adobe Post Boomerang (Instagram) 2. Facebook “dislike” nupp on väidetavalt üks nõutumaid võimalusi, kuid siiani pole Facebook seda siiski kasutusele võtnud. Uuendusena on tulekul (mõnel juba olemas) hoopis nupud nagu “love”, “haha”, “wow”, “sad” and “angry”. Vaata… View Article
aleweb
Alejandro Masferrer, the founder of The Pop Up Agency, one of the world’s most well-known agency of digital concepts, decided late last year that one stage of his life was over, and he wanted to move on. While taking some time off, after the fast-paced “pop-upping”, and enjoying Christmas time with his family in his hometown Seville (Spain), he received an entirely unexpected offer. Sven Luka, the creative director of Imagine, who had met Alejandro years ago at the Cannes Lions, decided that it was the right moment to grab the bull by the horns (moreover, it is Alejandro’s home… View Article
aleweb
Maailma ühe tuntuma digitaalkontseptsioonide agentuuri The Pop Up Agency looja Alejandro Masferrer otsustas eelmise aasta lõpus, et üks etapp tema elus on möödas ja ta tahab minna edasi. Peale tempokat “pop-upimist” aega maha võttes ja kodulinnas Sevillas (Hispaania) pere seltsis jõuluaega nautides sai ta aga enda jaoks täiesti ootamatu pakkumise. Aastaid tagasi Cannes Lions reklaamifestivalil Alejandroga tutvunud Imagine loovjuht Sven Luka otsustas, et on õige hetk härjal sarvist haarata (kusjuures härjavõitlus on pärit just Alejandro kodukandist Andaluusiast) ja hispaanlane Eestisse kutsuda. Alejandro võttis endale mõtlemisaja ning arutles oma võimalikku kolimist ka sõpradega. Oli tuttavaid, kes tulistasid tema suunas küsimärgilaviine ning… View Article