MUUD LOOD

Minu 2014

18/12/2014

Kui ma Otepääl 2014. aasta vastu võtsin, siis ei oleks küll osanud eluilmas arvata, et see aasta tuleb just selline. Või kes oleks? Seda, et aasta enimguugeldatu on Robin Williams? Rahu tema põrmule. Või et aasta edukaim reklaamikampaania on Jää-ämbri pähe valamine, millest enamus osa võttis, aga vähesed aru said? Las ta jääb, sellest on liiga palju räägitud. Või et taas jäävad eestlased Cannes’is tühjade pihkudega? Nojah, seda võis ju arvata, ütleb iga reklaamikauge inimene. Ja iga reklaamiinimene ütleb sedasama. Seega mõnes asjas on võhikud ja nohikud ühel meelel.

2014 jäi meelde väga positiivselt. Suur iPhone tuli müügile. Lõpuks ometi saan ma hommikul kell 6:30 avada telefonis NHLi äppi, vaadata öösel toimunud mängude kokkuvõtteid nii, et ma isegi näen mängijaid nägupidi ja saan aru, mis ekraanil toimub. Jäähokivõõras inimene võib mõelda, et täitsa sooda, aga minu jaoks on see üks osa hommikusest rituaalist. Eriti veel kui meie oma Narvast pärit Eesti poiss Leo Komarov teeb parimat hooaega maailma tugevaimas liigas. Mõned asjad muudavad inimest. Mind on armastus jäähoki vastu muutnud paremaks. Eelkõige muutnud suhtumist venelastesse. Kui Komarov on mulle oma, siis miks teised ei võiks olla? Need on omad, kes tahavad, et neid omaks võetakse. Olgu nad mis iganes rahvusest või rassist. 2014 on viinud mind sellel muutumise teel punkti, kus ma hindan enda kõrval teisi rahvusi ja teisi rasse.

2014 oli positiivsete emotsioonide aasta. Ma taaskohtasin suvel Cannes’i reklaamifestivali ajal oma hingesugulastest Lõuna-Ameerika sõpru, keda ma tegelikult nägin esimest korda kõigest aasta varem. 60-ndates aastates reklaami- ja disainigurud Brasiiliast, Argentiinast, Uruguaist ja Peruust oma tohutu loomingulise kirega inspireerisid mind rohkem kui kes iganes selle reklaamitööstuses veedetud aja jooksul ja justkui taasäratasid mu sügavast unest. Sellele taasärkamisele lisas oma panuse Cannes’i reklaamifestivalil nähtu ja kogetu, mis motiveeris kõike loodut edasi arendama teadmisega, et selja taga pole mitte juba, vaid kõigest 11 aastat Imaginet ja vähemalt 25 aastat on veel ees. Kui ma seda ise tahan. Aga ma ju tahan.

2014 koputas korraks õlale ja tuletas meelde, et prioriteedid tuleb uuesti üle vaadata ja paika sättida. Ja mõelda, mis on elus tähtis, mis mitte. Aitäh meeldetuletajale, kes iganes sa siis ka oled ja kus iganes sa ka asud. Sinust oli kasu. Teist meeldetuletust ei ole vaja teha.

2014 oli üks õnnelik aasta. Armastus püsis jätkuvalt kuum, poisid kasvasid nagu mehed muiste, Imagine kasvas tugevamaks ja inimesed, kes minuga igapäevaselt Imagines töötavad, said targemaks ja kogenumaks. Need pisiasjad teevadki õnnelikuks.

See oligi minu 2014 lühidalt ja linnulennult. Huvitav, milline tuleb 2015?

2015 saan ma 40. Nooremad kolleegid ütlevad mulle juba täna, et olen teine generatsioon. Hää on olla teisest generatsioonist, aga töötada noorte inimestega, sest minu generatsioon on targem ja elukogenum, aga samas piisavalt noor, et uute asjadega kaasa minna ja ülikiirelt areneva digitaalse maailmaga ühte jalga sammuda. Kuigi jah, mõni asi pole minu jaoks. Näiteks Tinder, mis tapab ürgse instinkti murda. Virtuaalses maailmas tähendab murdmine kahe inimese vahelist Like nupule vajutust ja juba järgmisel hetkel on need “laikijad” linade vahel. “Minu ajal” tähendas see mängu, komplimente ja vastassoo signaalide lugemisoskust. Ja ka siis ei tähendanud see veel saagi koju toomist. Mis iganes sa 2015 ette võtad, mõtle alati sellele, mis “päriselus” toimub. Kõik veel ei ole digitaalne ja mobiilne. Kuigi väga suur osa on. Sinu kliendid on päris, nad ei ole veel robotid. Sa saad neile edastada “päris” sõnumeid, olgu need digitaalsed või suusõnalised. Oluline on, et need sõnumid on ausad ja siirad.

2015 saab olema üks põnev ja väljakutseid täis aasta. Tule Imaginesse külla ja tee seda sagedamini. Räägime niisama ka juttu, mitte ainult siis kui sul on kampaaniat vaja. Tule, joome tassi teed ja sööme head snäkki ning filosofeerime kasvõi hiliste õhtutundideni välja. Ma arvan, et meil on millest rääkida.

Ahjaa veel. 2015 teen ma sinuga koos ühe või paar tööd, mis saab 2016. aastal Cannes’i reklaamifestivalil kuldse lõvi. Aga ma vajan selleks sind ja sinu toodet. Lepime siis kokku, et sinu poolt on toode ja minu poolt on tiim (ja lõvi jääb ka minule).

Mõnusat 2014. aasta lõppu ja hästi vinget 2015. aastat!

Margo Kütt
Imagine asutaja ja loovjuht

ffdfeba6ec0b1d5d856c754a615b0eae
2016. aasta kevadel, kui Instagram teatas, et ei lähe enam edasi kronoloogilises järjekorras piltide feediga, olid paljud Instagrami kasutajad selle otsuse üle tõredad ning selle muutmiseks koguti 24h jooksul üle 70 000 allkirja. Kuid see ei takistanud Instagramil oma otsususele kindlaks jäämast. Instagram põhjendas otsust kasutajate arvu ja engagement’i tõusuga. Hetke seisuga ei jõua ~70% jälgitavate kasutajate postitustest feedile – miks see nii on ja kuidas olla Instagrami poolt soositud ja töötada algoritmiga kooskõlas? Instagrami algoritmi loogika baseerub ideel, et kasutajani jõuaksid täpselt need postitused, mis teda potentsiaalselt kõige rohkem huvitavad. Näiteks kui kasutaja on like’nud mitmeid reisipilte, siis tema feed’ile ilmub ka tulevikus… View Article
humor
Miks nalja tehakse? Sellele küsimusele vastamiseks läheme evolutsioonis veidi tagasi. Miks primaadid üksteiselt kirpe ja täisid korjavad? Ühe teadusliku teooria järgi parandatakse selle tegevuse abil oma sotsiaalset staatust. Inimeste maailmas on see umbes nagu small talk. See soosib üksteisega tutvumist ja näiteks sotsiaalses hierarhias kõrgemal pulgal asuva primaadi poolehoiu võitmist. Huumori kasutamisega on sama lugu. See on sotsiaalsel eesmärgil. Eelistatakse ju sellise kaaslase seltskonda, kes on ilus, tark ja vaimukas. Need omadused soosivad positiivsete suhete ja suhtluse tekkimist. Ja reklaamsõnum jääb paremini meelde, kui selle edastamisel apelleeritakse positiivsetele emotsioonidele. Hea nalja tegemine on aga keeruline, sest nii palju kui on… View Article
handy-awards-hed-2016
Olles loovinimene, tuleb sul tihti mõelda ideid üksi. See aga tähendab, et sa ei saa loota meeskonna poolt tulevale kriitikale, erineva nurga alt tulevatele ideedele ja tiimis tekkivale sünergiale. Sa oled täiesti üksi. Mida sa teed? Sa masturbrainid.
craft-fig
Pole hullu. Mina ka tegelikult ei teadnud. Asi ei ole selles, et sina või mina oleksime lollid. Asi on selles, et meediakanalites on sisuturunduse kontseptsiooni tihti valesti mõistetud. Sisuturundus ei ole üks kommertsartikkel uudisteportaalis või lühike müügisõnum ettevõtte sotsiaalmeedia kontol. Sisuturundus ei ole ka iganädalased lühikesed müügisõnumid kellegi sotsiaalmeedia kontol. Praeguses digi-põhises maailmas on kõik inimesed justkui individuaalsed meediaettevõtted, vahendades oma Facebooki seinal pidevalt uut informatsiooni. Meie rusikareegel info tarbimiseks tundub olevat, et see tuleb üles korjata sama kiiresti kui põrandale kukkunud maiustus – maksimaalselt viie sekundiga, muidu pole see enam söödav. Aga kas pidev sisu tootmine mistahes meediakanalis müüb… View Article
Screen Shot 2017-09-07 at 15.56.33
Aegade alguses (ehk 2010. aastal) oli Instagram üks lihtne piltide jagamise platvorm, mille võlu seisnes selles, et kõik, mis üles läks oli kiire ja üsna toores. Praeguseks ajaks on Instagramist saanud võimas sotsiaalmeedia kanal, millel on 700 millionit igakuist aktiivset kasutajat. Kuid selle algne kontseptsioon on üsna palju muutunud. Lihtsast platvormist, kus oma pilte jagada on saanud paljude võimalustega mega-app, mis oma algoritmidega valib piltide järjestust. Lisaks on sellest lihtsa loogikaga piltide jagamise rakendusest saanud võimas turunduskanal, kus saab mitmel kujul reklaame postitada, oma toodet turundada läbi influencer’ite, sihtida täpset sihtrühma jpm. Nüüd toomegi välja mõned mõtted, mida võiks Instagramis turundades kindlasti katsetada (või vähemalt arvesse võtta).
HCHD9270
Juba kolmandat aastat järjest, saadab Imagine aastaga enim silma jäänud disaineri Lõuna-Ameerika sõprusagentuuri komeks nädalaks praktikale uusi oskusi ja kogemusi omandama. Selleks õnnelikuks disaineriks oli see aasta meie kahekordne tiitlivõitja Kristiina Randrüüt.
Screen Shot 2017-05-11 at 10.31.20
Nädal tagasi kirjutas Best Marketing artikli sellest, et ärikonsultandid trügivad reklaamiagentuuride turule (loe lähemalt siit). Enne seda üllitas samal teemal artikli reklaamiajakiri Advertising Age (loe lähemalt siit). Esimest korda kuulsin ma ärikonsultatsiooni- ja reklaamivaldkonna lähenemisest kaks aastat tagasi Cannesi reklaamifestivalil, kus Sir Martin Sorrell selle stsenaariumi reklaamitööstusele välja käis. Tahame seda või mitte, aga tõenäoliselt liiguvad konsultatsiooni- ja reklaamiäri teineteisele lähemale ka Eestis. Küll võibolla mitte nii kiiresti ja nii suurelt kui see toimub Ameerika Ühendriikides või Hollandis, aga kindlasti toimuvad muutused meilgi. Alates veidi kaugemast ajast kui reklaami- ja meediaäri teineteisest eemaldusid ja lähemast ajast kui traditsiooniline ja digitaalreklaam oma tegemistele… View Article
Relativity
July 1953
Lithograph
27.7x29.2cm
Igaüks, kes on vähemalt ühel ajurünnakul osalenud teab mis tunne on mõelda ideid inimesega kes kardab oma ideid välja öelda, või inimesega kes on nii autoritaarne, et sõidab sinu ideedest teerulliga üle. Kindlasti on sulle tuttav ka inimene, kes ei paku ühtegi ideed ja inimene, kes räägib vahetpidamata ja kommenteerib su ideid sõnadega: “Ei tundu kuidagi, mõtleme veel.”  Järgmine loovtehnika peaks antud käitumismaneerid välja juurima. Loovtehnika nimega “Trepimeetod” on loodud grupiloovuse vallandamiseks ja toodab palju erinevaid ideid. Kui seda õigesti läbi viia, siis eemaldab see loovtiimis oleva laiskuse, hirmu ja autoriteetse mõjutamise. See annab kõigile võimaluse ja kohustuse kaasa mõelda…. View Article
68747470733a2f2f7777772e726f626572746b617461692e636f6d2f77702d636f6e74656e742f75706c6f6164732f323031362f30382f496e7374616772616d2d53746f726965732d2e6a7067
2016. aasta alguses lansseeriti Instagram Stories, mille eripära seisneb, sarnaselt Snapchat Stories’ele, selles, et kõik Stories’ esse postitatud pildid ja videod kustuvad 24-tunni pärast. Tänaseks on Jim Squiresi andmetel Instagram Stories’el üle maailma 150 miljonit igapäevast kasutajat.
ICON_3
Viimastel päevadel on rohkem kui tavaliselt räägitud sisuturundusest. Põhjuse selleks andis TV3, kes juba mõnda aega müüb sisuturunduse nime all kommertslugusid oma uudistesaatesse. Juba paar aastat või isegi kauem on sarnast teenust pakkunud ajalehed ja veebiportaalid, kuhu saab raha eest sisuturunduse nime all oma ettevõtte nimelise kommertsartikli või sponsorteate osta.   Tegelikult on sisuturundus (ingl k content marketing) midagi enamat kui kommertsartikkel mõnes meediakanalis. Sisuturundus on järjepidev turundus- ja äriprotsess, mille raames ettevõte loob ja edastab asjakohast ja väärtuslikku sisu. Sisuturunduse eesmärgiks on leida, kaasata ja sidustada oma sihtgrupp nii, et see paneb kliendi kasumlikult tegutsema ettevõtte huvides. Ehk teisisõnu, paneb… View Article
9k=
Käisin juuni keskel Cannes Lions 2016 reklaamifestivalil. Mõtteid ja inspiratsiooni, mida nii enda kui Imagine jaoks sai  ammutatud, oli palju. Uusi ja väga huvitavaid inimesi sai ka kohatud kümneid ja kuigi need nädal aega olid ülimalt intensiivsed, olid need taaskord rohkem harivad kui kolme aasta jagu Eestis toimuvaid seminare ja konverentse kokku. Mida ma endiselt soovitan kõigile turundusjuhtidele. Unustage kodumaised konverentsid ja paluge oma ettevõtte juhil teha kulu asemel investeering ja lennutada teid Cannes’i reklaamiafestivalile, sest seal ei räägita ainult reklaamist. Pooled ettekannetest on puhtalt turunduslikku laadi. Suur osa keskendub brändile, paljud ettekanded sotsiaalmeediale ja sisuturundusele jne. Investeeringust jagub inspiratsiooni… View Article
90FE40DD-137C-4761-B960-BA2535D30AC6
Kui suurem osa maale on niikuinii netis üleval ja Pokemon Go on populaarsem kui Facebook, siis kuidas peaks maailmas turundama midagi statsionaarset, vana ja originaalset? Järgnevalt paneme luubi alla Eesti ja välismaa muuseumid ning vaatame, kuidas on müüdud uut ja vana. Mida teeb Eesti? Eesti Kunstimuuseumi alla kuulub viis erinevat muuseumi: KUMU, Kadrioru Kunstimuuseum, Mikkeli Muuseum, Niguliste Muuseum ja Adamson – Ericu isikumuuseum. Kõik need viis muuseumi on erineva identiteediga. KUMU on viiest uusim ja parim näide ühest korralikust kunstimuuseumi identiteedist. Ta on Eesti Kunstimuuseumitest ainsana esindatud kõigis enimkasutatud sotsiaalmeedia kanalis. Postitused on tihedad nii KUMU enda kui ka külastajate… View Article