ARVAMUS JA INTERVJUUD

INSPIRATSIOON: Kristiina Sao Paulos

12/04/2016

Eelmise aasta oktoobris Imagine’i 12. sünnipäeva seminaril kuulutati Designer Awards 2015 võitjaks mind, mis tähendas, et Imagine saatis mind kolmeks nädalaks praktikale Brasiiliasse, Sao Paulosse, Oz Design agentuuri. Nüüd olen sealt tagasi ning heidan veidi valgust, mis tunne oli olla ja töötada teisel pool maakera.

Reis
Tavaliselt mul reisiärevust ei teki, kuid seekord oli kõik teisiti. Viimati olin ma nii ärevil kolm aastat tagasi enne lendu Veneetsiasse, kus viibisin kuus kuud Erasmuse programmi kaudu. Seekord pigem isegi põnevil kui ärevil. Lend oli pikk ja tuim, kuid see, mis mind ees ootas, väärinuks ka neli korda pikemat lendu.

Minu kodu Brasiilias
Elasin need kolm nädalat ühes ilusamas korteris, kus ma kunagi käinud. See oli katusekorter – või pigem isegi katuseaed – kuhu kuulus kaks ruumi (magamistuba ja köök) ning terrass. Korter oli väga kunstipärane ja kena, kuid põhiväärtuseks oli Sao Paolole avanev vaade. Pooled korteri seinad olid klaasist ja seega läksin igal õhtul magama linnatulede säras. Mõistagi õppisin peagi, et kardinad on leiutatud põhjusega, kui ma just ei tahaks, et naabermaja ehitusmehed hommikul aknast sisse piiluks 🙂


IMG_5206

IMG_5200

IMG_5186

Korter asus Sao Paulo ühes ilusaimas linnaosas – Vila Madalena. See oli väga roheline ja mägine elurajoon koos erinevate söögikohtade, baaride ja poekestega.

Tööle viis mind iga päev pooletunnine jalutuskäik. Umbes nädala pärast hakkasid inimesed, kellest igapäevaselt möödusin, mind tervitama. Poemüüjad, lasteaiakasvatajad, isegi turvamehed. Eestis oleks ma väga üllatunud, kui näiteks Magistrali keskuse töötajad või inimesed bussipeatustes üksteist hommikuti tervitaks.

Sao Paulo
Sao Paulo on väga suur. Linn on väga vertikaalne, kõik on ehitatud kõrgusesse. Järgmise kümne aasta jooksul on kesklinnas tõenäoliselt maha võetud kõik väiksed majad ning nende asemele on ehitatud pilvelõhkujad. Peale selle on kõik hooned täiesti ise nägu – iga arhitekti individuaallooming. Tänaval asetsevad kõrvuti tillukesed värvikad kodud ja 40-korruselised klaasist või betoonist kortermajad, millest mõne ehitus on jäänud pooleli seitse aastat tagasi ning see kõik on kaetud suurejooneliste tänavamaalingutega.

Kolme nädala jooksul nägin Sao Paulost tõenäoliselt ainult marginaalset osa, sest suure ajast veetsin kontoris ning tuli ka välja, et nii suures linnas on ringiliikumine oodatust keerulisem.

Reisidel olen harjunud palju jala liikuma, kolama mööda tänavaid ning iseseisvalt avastama kohti, kus vähem turiste, kuid kohalikud tegid mulle esimestel päevadel selgeks, et see ei ole hea mõte, eriti pimedatel õhtutel.

IMG_6425

IMG_6787

Alguses ei võtnud ma neid väga tõsiselt, sest arvasin, et muretsetakse liiga palju, kuid aja jooksul märkasin, et need polnud hoiatussõnad mulle kui keeleoskamatule turistile, vaid sealse elu kirjutamata reeglid, mida ka kohalikud ise järgisid. Näiteks ei tohiks jätta oma kotti hetkekski valveta, metroos tuleb seda alati kõhu peal kanda ja naised ei tohiks pimedal ajal üksi ringi käia. Lisaks tuli mulle üllatusena, et piirkonnad, kuhu ei tasuks minna isegi päevasel ajal, ei pruugi üldse asuda vaid äärelinnas, vaid ka suvaliselt linna keskel. Siiski, ei suutnud ma hoida tagasi oma uudishimu ning jalutasin riske vältides ringi nii palju kui võimalik ning võin öelda, et linn on väga väga ilus, mitmekesine ning värvikas.

Põhiliseks liiklusvahendiks oli metroo, millega oli väga hea suuremaid distantse läbida. Pimedal ajal oli alternatiiv kasutada taksot või Uberit. Päeval oli igal juhul targem liikuda metrooga, sest sealsed liiklusummikud on massiivsed. Kohalike jaoks on normaalne sõita tööle 1-2 tundi, mis tähendab, et inimesed, kes ei ela oma töökoha lähedal veedavad kuni neli tundi päevas autos. Kusjuures, see on väga tavaline, sest korterirendi hinnad on Sao Paulos väga kõrged. Põhinali oli seletada inimestele, et kui Eestis sõita ükskõik, millises suunas kaks tundi, läbitakse selle ajaga ⅔ kogu riigist.

Brasiillased
Kes või mis on “brasiillane”, jäi minu jaoks endiselt defineerimata. Inimesed Sao Paolos on väga erinevate välimuste, iseloomude, staatuste ja lugudega. Nad elavad üldiselt suhteliselt tavalisi elusid ning nende lootused, rõõmud ning hirmud on suhteliselt samad, mis inimestel siinpool maakera. Nad on ehk veidi rõõmsameelsemad ja ekspressiivsemad kui keskmised eestlased. Visuaalses võtmes on brasiillased meie mõistes ehk lühikesed ning on naisi, kellel on märkimisväärselt kaunid pepud 🙂

Brasiillased on väga lahked ning hoolivad. Korrakski ei tekkinud mul seal olles tunnet, et ma oleks üksi või hooletusse jäetud. Isegi kontvõõrad tänavalt püüdsid hoolimata keelebarjäärist alati anda endast parima, et aidata. Brasiillased on ka väga kirglikud ja lojaalsed – korraga on võimalik fännata ainult ühte jalgpallimeeskonda või küpsisebrändi. Neile meeldivad magusad asjad, kohe VÄGA magusad asjad. Ja söömine. Ja koerad. Ja peod. Samas on nad pereinimesed. Üleüldiselt on brasiillased väga armastavad.

Oz Design + estratégia
Kontorisse võeti mind vastu nagu ma töötanuks seal terve elu. Kogu tiim oli ülisõbralik ning abivalmis ning nad alati alustasid vestlust sõnadega “Hy, I don’t speak very good english, but …”.

Oz on disainiagentuur ning nende edu saladus on pakkuda kliendile midagi enamat – midagi, mida isegi ei osata tahta. Ozi töömeetodi suur osa on uurimistöö ning sellele panustatakse meeletult. Iga väiksematki detaili, mis võiks mõjutada lõpptulemust, analüüsitakse enne kliendile esitlemist põhjalikult. Võin julgelt öelda, et umbes pool nende presentatsioonidest oli selgitamaks klendile, miks tuleks teha just nii nagu nemad seda välja pakuvad.

IMG_6988

“Me võtame kliendil käest kinni ning näitame neile kõike seda, mis on nende tellitud töö taga, selleks et nad saaksid päriselt aru lõpptulemist,” selgitas disainer Senha.

See on ka põhjus, kuidas Oz suudab pakkuda oma klientidele julgeid ja toimivaid “out of the box” lahendusi.

Ozi portfoolio on väga mitmekesine alates viitesüsteemidest kuni strateegilise brändinguni, kuid kõigi nende tööde ühiseks jooneks on tugev visuaalne esteetika ning suhestuvus lõpptarbijaga ehk kui hästi suhestub tulem kasutajaga. Ilu on nende kujunduses tähtsal kohal, kuid disaini funktsioon on alati prioriteet.

Oz vs. Imagine
Oz on paljuski Imagine’iga väga sarnane: näiteks selles, kuidas tiim on kontoris paigutatud, kolleegide omavahelises dünaamikas või isegi klientides.

Ronald Kapaz oli mu sealne ülemus, kes hoolitses selle eest, et mu to-do list oleks täidetud põnevate ülesannetega ning, et vabast ajast näeksin ja kogeksin Sao Paulot selle kõige paremas võtmes (suur-suur aitäh sulle, Ronald!).

Erinevustest andis kõige selgemalt tunda tähtaegade vahe. Siin on tavaline, et kõike on vaja esimesel võimalusel või veel parem – kohe. Seal sain luksuslikult töötada brandingu kontseptsiooni arendamise ja moodboardi kokkupanemise kallal kolm tööpäeva järjest (ausalt … wow). Kui siin teeme vajadusel logo ära nelja tunniga, siis seal tehtaks seda ehk neli päeva. Nad ei tee seda neli päeva mitte sellepärast, et nad oleks aeglased, vaid nende viis töötada koseptsiooniga on teine. Ja selle nelja päeva jooksul toodavad nad ka väga põhjaliku esitluse põhjendamaks mida, miks ja kuidas teha. Ma ei oska öelda, kumb töömeetod on parem, sest kindlasti on igal projektil omad vajadused, kuid aja ja kvaliteedi suhe on midagi, mida ei tasuks nii kergelt unustada.

Seal töötades oli tunda ka tiimi teistsugust hierarhia jaotust. Eriti, mis puudutas kollektiivset loomingutööd ja disainilahenduste väljapakkumist. Ma olin siiralt üllatunud kui Ozi tiim usaldas mulle nende ühe suurkliendi kataloogi kontseptsiooni ja visuaalse lahenduse loomise lastes mul leida tee ning lahendused.

Kui oli midagi, millest ma tundsin puudust, siis need olid kindlad tähtajad. Seal on inimestel väga paindlik arusaam ajast, mis oli kohati naljakas ning kohati küsimusitekitav ja tõenäoliselt ka ainus, millega seal olles ära ei suutnud harjuda 🙂

IMG_6422

Mis ma õppisin selle kolme nädalaga?
Palju. Väga palju. Ma ei kasvanud mitte ainult kujundajana vaid ka inimesena.

Taasõppisin, et kui projektil on kontseptsioon, peaks see olema läbiv, mitte pooles vinnas, sest nii on “turvalisem”. Kui sul on midagi öelda, ütle seda selgelt ning ole selles kindel.

Lisaks õppisin, et ideede esitlemine on sama tähtis kui idee ise – kui klient ei mõista töö tagamaid, siis taandub tulemuse heaks või halvaks kiitmine pelgalt subjektiivsele visuaali meeldivusele. Õppsin ka usaldama ennast ja oma ideid rohkem.

Ja lisaks tööalastele kogemustele jõudis mulle ka kohale, kui s*taks head elu ma ikkagi elan. Meil on tavaline, et vingumine on suhtlusviis ning “ah.. mis mina” on viisakus aga … olgem ausad praegu mu elu on väga lill. Põhimõtteliselt täiuslik. See, kus töötan ja kuidas ma elan… ütleme nii, et siinne elu on väga priviligeeritud. Seega tõenäoliselt nüüd mõnda aega kurdan ma vähem kõiksuguste väikeste asjade üle 🙂 Vahest on vaja käia kaugel ära selleks, et hinnata neid väikseid asju, mis on kodus juba olemas.

Thank you!
Suur tänu kogu Ozi tiimile, et te olite üks suur armastav pere mulle need kolm suurepärast nädalat (eriti Ronald ja Marilia)! Aitäh, et te usaldasite mind, aitäh, et te juhendasite mind oma maailmas ning aitäh, et te jagasite minuga Sao Paulo parimaid palasid! Kohtume peagi taas!

Ja suur suur aitäh Margole, Helenile ja kogu Imagine’i tiimile, et mul üldse oli selline võimalus! Lihtsalt… võimas! Aitäh!

 

Screen Shot 2017-09-07 at 15.56.33
Aegade alguses (ehk 2010. aastal) oli Instagram üks lihtne piltide jagamise platvorm, mille võlu seisnes selles, et kõik, mis üles läks oli kiire ja üsna toores. Praeguseks ajaks on Instagramist saanud võimas sotsiaalmeedia kanal, millel on 700 millionit igakuist aktiivset kasutajat. Kuid selle algne kontseptsioon on üsna palju muutunud. Lihtsast platvormist, kus oma pilte jagada on saanud paljude võimalustega mega-app, mis oma algoritmidega valib piltide järjestust. Lisaks on sellest lihtsa loogikaga piltide jagamise rakendusest saanud võimas turunduskanal, kus saab mitmel kujul reklaame postitada, oma toodet turundada läbi influencer’ite, sihtida täpset sihtrühma jpm. Nüüd toomegi välja mõned mõtted, mida võiks Instagramis turundades kindlasti katsetada (või vähemalt arvesse võtta).
logo2
TALLINN, 12. oktoober 2016 – Reklaamiagentuuri Imagine AD OÜ omanikud ostsid täna reklaamiagentuuri EstTBWA OÜ ja müügiedendusagentuuri Tequila AD OÜ. „Me otsustasime müüa, kuna tahame 100% keskenduda meediaärile. Imagine AD näol leidsime EstTBWA-le ja Tequila AD-le hea uue peremehe, kellega koostöös saame reklaami- ja meediaklientide teenindamiseks jõud ühendada“, ütles Creative Media Service OÜ juhatuse liige ja partner Kristian Hein. „2003. aastal kui ma Imagine asutasin, siis tõuke selleks andis toonane EstTBWA juht Kristian Hein. Tema kutsus mind TBWA-sse projektijuhina tööle. Mõtlesin, et proovin kõigepealt oma agentuuri teha. Kui ma ebaõnnestun, siis ega mu oskused halvemaks lähe ja küll Kristian mind… View Article
9k=
Käisin juuni keskel Cannes Lions 2016 reklaamifestivalil. Mõtteid ja inspiratsiooni, mida nii enda kui Imagine jaoks sai  ammutatud, oli palju. Uusi ja väga huvitavaid inimesi sai ka kohatud kümneid ja kuigi need nädal aega olid ülimalt intensiivsed, olid need taaskord rohkem harivad kui kolme aasta jagu Eestis toimuvaid seminare ja konverentse kokku. Mida ma endiselt soovitan kõigile turundusjuhtidele. Unustage kodumaised konverentsid ja paluge oma ettevõtte juhil teha kulu asemel investeering ja lennutada teid Cannes’i reklaamiafestivalile, sest seal ei räägita ainult reklaamist. Pooled ettekannetest on puhtalt turunduslikku laadi. Suur osa keskendub brändile, paljud ettekanded sotsiaalmeediale ja sisuturundusele jne. Investeeringust jagub inspiratsiooni… View Article
1111
Olen sel aastal palju mõelnud, mida võiks senises elus omandatule juurde õppida. Kuidas end harida ja olla sellega eeskujuks oma lähedastele. Minu suurimaks kooliks saab kindlasti olema juuni lõpus Cannes Lionsil osalemine – plaanin ammutada kõike, mis minu lokipahmaka alla mahub. Sõbrad Instagramist ja näoraamatust võiksid end juba valmis panna, mul on isegi postituste lemmikfiltrid välja valitud. Aga Cannes’ist lähemalt juba juuni kolmandal nädalal. Oma reklaamileidudes keskendusingi enesearendamisele. Ma polnud Eestis märganud reklaame, mis kutsuksid reklaami või psühholoogiat õppima. See on kummaline, sest neile aladele saaks ju väga lahedaid klippe luua. Näiteks leidsin lõbusad Miami Ad School reklaamid, mille loojateks… View Article
artikkel
Mängin sel hooajal Eesti IV jalgpalliliigas. Et minu tiim, peamiselt välismaalastest koosnev Rumori Calcio otsis pika hooaja kulude katteks särgisponsoreid, otsustasin pakkuda võimalust ka Imagine’ile, kus copywriterina töötan. Kuigi Imagine’i asutaja ja loovjuht Margo Kütt on eelkõige tuntud kui Eesti kõige kirglikum jäähokifänn, on ta ka muust spordist alati lugu pidanud ning oli panustamisega nõus. Nüüd ehib Rumori Calcio võistlusvormi rinda selgelt peasponsori Imagine’i nimi. Rumori Calcios mängib nõnda palju erinevaid rahvusi, et loetlemisel jääb isegi mõlema käe sõrmedest puudu. Esindatud on Eesti, Itaalia, Venemaa, Itaalia, Gruusia, Saksamaa, Holland, Prantsusmaa, Poola, Egiptus, Palestiina, Hispaania. Episoodiliselt on külalisesinejana käinud end näitamas… View Article
pilt
Telereklaamis pöörame enamasti tähelepanu visuaalile. Meid lummavad kaunid vaated loodusest või inimestest, panevad ahhetama tehnoloogilised uuendused või naerutavad koomilised situatsioonid ja dialoogid. Kuid väga oluline on ka see, mida me kuuleme. Reklaamimuusikat alahinnatakse ja tihtipeale ei panda sellele rõhku, kuid õige valik võib muidu keskmise klipi või artisti muuta maailmakuulsaks. Reklaamimuusika võeti esmakordselt kasutusele 1922. aastal ühes New Yorki raadios, kuid teleklippidesse jõudis muusika alles 1955. aastal, kui Jaapani kellatootja Seikosha (praegu tuntud Seiko) oma mustvalges reklaamis jingel’it kasutas. Pop-muusika võidukäik reklaaminduses algas märksa hiljem, kuumadel 70ndatel. Tõsi, esimene superhitt kirjutati spetsiaalselt reklaami jaoks. 1971. veebruaris läks raadioeetrisse Coca-Cola tellitud… View Article
CcYXuVkW8AUJ5Ja
Heade filmidega on enamasti nii, et kui neile kiputakse järg tegema, kukub see välja kas kehvasti või väga kehvasti. Vähesed järjed on olnud paremad, kui esimene osa, kuid filmikriitikute arvamusele tuginedes on kõige tuntumad ehk Terminatori ja Godfatheri teised osas. Tegelikult on reklaamidega samamoodi – kui oled korra midagi väga head teinud, on sellele samaväärset järge väga raske luua. Hea näide on eelmisel aastal Cannes Lions’il võimsa tulemuse teinud Geico Unskippable. Kõik reklaamindusega kuidagi seotud olevad inimesed mäletavad klippi, kus suur bernhardiin mannekeenidena seisva perekonna nõudest spagethi bolognese’t lõhverdas. Selle reklaami meeldivus on kindlasti maitse asi, kuid kindlasti oli see… View Article
123
Eelmise aasta septembris teatas Facebooki juht Mark Zuckerberg, et tulemas on muudatused seoses “Meeldib” nupuga. Paljud ootasid ja lootsid, et uueks nupuks saab “Ei meeldi” (dislike), kuid mina arvasin, et Facebook sellise negatiivse ja halvustava nupuga välja ei tule. Ja juba kuu aega hiljem teatas Facebook, et nad on jube uue lahendusega valmis saanud ning asuvad seda testima Hispaanias ja Iirimaal. Paistab, et nende lahendus toimis kohe esimesel korral, sest alates eilsest on lahendus saadaval kõikidele Facebooki kasutajatele. Lihtsalt mine hiirega “Meeldib” nupule, oota hetk ja siis avanebki sul võimalus valida teisi emotsioone. Natuke parandamist muidugi Eesti versioon vajab, sest emotikonide… View Article
11882379_10153589445633669_4859321794435226510_o
Igasugused tabelid on sageli tõlgendamise küsimus, kuid meil on sellegipoolest hea meel tõdeda, et Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu koostatud pingereas oleme neljandal kohal. Kõnealune tabel kajastab 2015. aastal võidetud auhindu reklaami, disaini ja digitali kategooriates ning selle eesmärk on reastada loovtööstusega tegelevad ettevõtted vastavalt nende võidetud loovauhindade järgi. Olgu lisatud, et tabel pole Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu hinnang agentuuride loovusele, vaid see mõõdab loovauhindu ehk auhindu, mis mõõdavad loovust. Mõistagi pole kõik jagatavad auhinnad sama kaaluga (Cannes’ Lions on olulisem kui Kuldmuna 🙂 ) ja seetõttu on väljatöötatud punktisüsteem, millest tabeli koostamisel juhindutakse. Loovusauhindade koondtabelisse ilmuvad punktid järgmiselt: Kuldmuna ja… View Article
Screen Shot 2016-02-11 at 12.30.31
Kolm nädalat tagasi näitasime sel aastal esimest korda reklaamileide. Kõige kallima reklaamisekundiga Super Bowlile järgneval nädalal on reklaamileiud sisuliselt kohustuslikud. Eriti maailma kõige kuulsama ühe-päevase võistluse 50ndal juubeli järel. Kuid tundub, et Super Bowli reklaamivaheajad hakkavad oma maagilisust kaotama. Näiteks paljud brändid, kes viimastel aastatel alati Super Bowlil esindatud (Volvo, Adobe jpt.), pidasid sel aastal mõistlikumaks 30-sekundilise klipi eest viite miljonit dollarit mitte välja käia. Need, kes eelarvet siiski kergendasid, näitasid erinevat taset, kuid meie noppisime välja kõige rohkem tähelepanu saanud klipid. Mitte oma lemmikud, vaid kõige populaarsemad. Ameeriklased lagistavad ehk endiselt jalaga-perse absurdihuumori peale naerda, kuid vähemalt minu meelest… View Article
iphone
Facebooki tegemistega ja muudatustega on raske sammu pidada, sest uuendustele ei paista lõppu tulevat. Alljärgnevalt on kirjeldatud vaid üheksat neist. 1. Liikuvad profiilipildid! Jah, nüüd saab Facebookis oma profiilipildiks panna gif-formaadis animatsioone. Eriti lahedad näevad välja pildid, kus liigub vaid mingi detail, nn cinemagraph stiilis animeeritud pildid. Kui ise ei oska meelepärast pilti koostada, on selleks mitmeid rakendusi ja abivahendeid: Flixel Animoto Diptic Adobe Post Boomerang (Instagram) 2. Facebook “dislike” nupp on väidetavalt üks nõutumaid võimalusi, kuid siiani pole Facebook seda siiski kasutusele võtnud. Uuendusena on tulekul (mõnel juba olemas) hoopis nupud nagu “love”, “haha”, “wow”, “sad” and “angry”. Vaata… View Article
aleweb
Alejandro Masferrer, the founder of The Pop Up Agency, one of the world’s most well-known agency of digital concepts, decided late last year that one stage of his life was over, and he wanted to move on. While taking some time off, after the fast-paced “pop-upping”, and enjoying Christmas time with his family in his hometown Seville (Spain), he received an entirely unexpected offer. Sven Luka, the creative director of Imagine, who had met Alejandro years ago at the Cannes Lions, decided that it was the right moment to grab the bull by the horns (moreover, it is Alejandro’s home… View Article
aleweb
Maailma ühe tuntuma digitaalkontseptsioonide agentuuri The Pop Up Agency looja Alejandro Masferrer otsustas eelmise aasta lõpus, et üks etapp tema elus on möödas ja ta tahab minna edasi. Peale tempokat “pop-upimist” aega maha võttes ja kodulinnas Sevillas (Hispaania) pere seltsis jõuluaega nautides sai ta aga enda jaoks täiesti ootamatu pakkumise. Aastaid tagasi Cannes Lions reklaamifestivalil Alejandroga tutvunud Imagine loovjuht Sven Luka otsustas, et on õige hetk härjal sarvist haarata (kusjuures härjavõitlus on pärit just Alejandro kodukandist Andaluusiast) ja hispaanlane Eestisse kutsuda. Alejandro võttis endale mõtlemisaja ning arutles oma võimalikku kolimist ka sõpradega. Oli tuttavaid, kes tulistasid tema suunas küsimärgilaviine ning… View Article
Facebook-Messenger-Application-Mobile-Logo
Kui Facebook lansseeris 2011. aasta augustis messengeri, ei osanud keegi sellest midagi väga arvata. MSN messenger oli sel hetkel kõige populaarsem instant messenger ning paljud ei mõistnud, milleks oli vaja lisaks Facebooki-seinal suhtlemisele ka chattida. Nüüd, veidi enam kui neli aastat hiljem on asjaolud muutunud. Võiks lausa öelda, et Facebook messenger on muutunud meie kõigi native messengeriks. Mida aga paljud ei tea, on see, et tegelikult ei ole Facebook messenger jäänud lihtsalt chattimise platvormiks (nagu seda on teinud näiteks konkurent Skype), vaid sellele lisatakse pidevalt juurde üha uusi lisavõimalusi. Kasuta messenger.com’i Enne lisavõimalustel peatumist tuleks kindlasti märkida ära, et Facebook… View Article