MARGO KÜTT
Sa oled disaini alal töötanud kauem, kui paljud meie seminari külalised üldse elanud. Mis on sinu kannatlikkuse saladus?

RONALD KAPAZa1 copy
Oh, see küsimus! Sama on meie Oz tiimiga: paljud on nooremad kui Oz ise…see ju viitab sellele, et ma olen vana? Aga saladus, kui sa tõesti tahad teada, on see, et läbi disaini ja ennekõike just joonistamise, avastasin ja avastan praegugi iga päev uusi dimensioone teemal, mida tähendab “joonistada midagi uut”. Pole ühtegi päeva, kui ma ei avastaks midagi uut…Murda pead millelegi kuju andmise üle, olgu selleks siis kindel objekt, märk, pakend, idee või äristrateegia, on maagiline. Kõik see üllatab ja rikastab ja seega on iga päev mulle nagu uus.
Selline elu on progressiivne ja maagiline mõistmaks maailma, inimesi, enda tugevusi ja nõrkusi, oma riiki ja maailma.
Muuta maailm paremaks paigaks, vähemalt seda ma loodan…Kui oma karjääri alustasin, olin kindel, et hakkan maju disainima. Olen ju hariduselt arhitekt.
Punktid, jooned ja plaanid on ikka minu igapäevased töövahendid, kuid seeniorstrateegina Ozis püüan luua punktist pilti, joontest mõtteid ja plaanidest tegevusi. Siin ei ole kannatust vaja. Ma armastan, mida ma teen ja see, mida ma teen, ei ole kunagi sama. See ehk ongi saladus…

MARGO KÜTT
Kas sa palun kirjeldaksid oma tavalist tööpäeva?

RONALD KAPAZ
Minu tavaline tööpäev jaguneb kaheks – vastamiseks ja tegutsemiseks. Vastan e-kirjadele,  vastan meeskonna küsimustele, vastan meie klientide, aga ka enda vajadustele. Kui jääb ruumi tegutsemiseks disaineri ja strateegina, püüan avastada disainerina projekte – minu lemmikväljakutse on brändi identiteedi disainimine, kuigi mulle soovitati seda selle keerukuse tõttu mitte teha – ning töötada koos strateegiatiimiga projektide kallal, mis hetkel käsi. Asepresidendi päev sisaldab palju ka disainiga mitteseotud probleemide ja bürokraatiaga tegelemist, kuid üritan seda oma kirega balansseerida. Ma ütleksin, et see on midagi väga keerulist kui disainer hakkab ettevõtjaks, kuid ma püüan anda oma parima, et seda tasakaalustada.

MARGO KÜTT
Millised kliendid sulle enim meeldivad? Miks?

RONALD KAPAZ
Ma armastan kliente, kes meie tegemisi austavad ning suhtuvad väljakutsetesse ja millegi uue loomisse samasuguse kirega nagu meie.
Ma isegi kirjutasin lühikese essee sellest delikaatsest suhtest ja see ütleb, et meie tegevus võib kujundlikult öeldes olla seotud materiaalselt. Enamus ajast on kõik, mida me teeme, suunatud millegi sünnile, mis veel ei eksisteeri, kuid mida peab kandma hoolikalt, et ta jõuaks siia maailma identiteedi, iseloomu ja kehaga.
Ja selles kontseptsioonis – just nagu meie igaühe sünniga – peavad kaks osapoolt tegema koostööd ja omama sünni juures võrdset vastutust, küll aga erinevates rollides. Täpselt nagu eluski. Me võime kliendi-disaineri suhte juures identifitseerida nii nais- kui meesprintsiipe: esmakohtumine, kus klient esitab oma projekti, eostamiseks vajaliku professionaalse disaineri kaasamine ning mõlema ühine tahe ja saatus, et vormida millegi uue sündi.

MARGO KÜTT
Mis on sinu (või Oz-i) parim töö siiamaani ja mille üle sa oled eriti uhke?

RONALD KAPAZ
Oleme hetkel seotud ühe väga huvitava projektiga ühele väga heale eelpool kirjeldatud omadustele vastavale kliendile. See on Lello, 60 aastat vana ettevõte, mis tegeleb kinnisvara müümise, rentimise ja hooldusega. 2002. aastal lõime neile olulise strateegia ja tegime ühe disainiprojekti, millel oli suur roll nende tollases edus.
12 aastat hiljem pöördusid nad uue väljakutsega uuesti meie poole. Hetkel on meil käsil väga põnev uue strateegia ja disaini loomine, mis on seni näidanud nii kultuuriliselt kui finantsiliselt häid tulemusi. Kasutades Oz-i erinevaid oskusi ja tehnikaid tegime ka väga kauni pooleteist-aasta pikkuse projekti Sao Paolo Osariigi Loodusressursside Komiteele, mille sisuks oli turismi arendamine Serra do Mar Park’i looduskaitsealal, mis on üks vähestest Atlandi metsadest selles osariigis. Nüüd võib metsa külastada ka virtuaalset.

MARGO KÜTT
Maailmas on kümneid tuhandeid disainereid. Mis eristab erakordseid ja tavapäraseid disainereid?

ROLAND KAPAZ
See on miljoni dollari küsimus, kas pole? Minu jaoks on erakordne disainer see, kes suudab tunnetada kaasaja ühiskonda ning kellel on head silma ja osavat kätt tegemaks austuse ja rõõmuga seda, mida temalt eeldatakse ning luua sellest endamoodi ilus ja inspireeriv maailm.

MARGO KÜTT
Mis sa arvad, kas head disainerid on loomult andekad või on selle taga raske töö? Kas keegi meist võib saada heaks disaineriks?

RONALD KAPAZ
Usun, et alustuseks on vaja seda originaalset sädet, huvi ja oskusi, seda miskit, mida võib kutsuda “talendiks”. Joonistamine on tänapäeval üks asjakohasemaid, kuid siiani alahinnatumaid oskusi, kuid millegi kujutlemises ja selle joonistamises peitubki geenius ja disainerigeen.

MARGO KÜTT
Miks on Lõuna-Ameerika graafiline disain maailmakuulus ja nii hinnatud?

RONALD KAPAZ
Kas on? Ma tõesti loodan, et on, aga ma arvan, et me oleme veel väga noor kontinent. Pean lisama, ka et loov, nagu kõik noored inimesed.. Kuid me ei tohi unustada kogemuste tähtsust. Ma arvan, et väga oluline on leida tasakaal noorte energia ja vanade kogemuste vahel. Tundub, et Lõuna-Ameerikasse on jäänud koloniaalne mõtteviis, mis paneb meid oma identiteeti väljastpoolt otsima, kuid tegelikult peaksime vaatama enda sisse. Iga Lõuna-Ameerika riik on millegi poolest unikaalne, näiteks Peruu rafineeritud köök (Chifa ehk Hiina immigrantide poolt loodud omanäoline köök miksides Hiina ja Peruu kööki ja saaduseid – toim.) loodud unikaalseid oskusi igas Lõuna-Ameerika riigis. Kõik need unikaalsed kultuurid peaks olema olema eneseteadlikud ning hinnatud kui rahvuslikud brändid. 

MARGO KÜTT
Mida sa soovitad Eesti disaineritele, kes tahavad saada väga headeks disaineriteks?

RONALD KAPAZ
Eesti on meist hoopis erinev ja asub nii kaugel, kuid samas teatud mõttes nii eriline … Ma tean, et teil on väga võimas ja innovaatiline tehniline tööstus (Skype nt) ja ma arvan, et see peaks olema edasi teie tugevus, mida edasi arendada. Aga ma soovitan sama, mida Brasiilia disaineritelegi: pühenduge pidevalt lugemisele ja kirjutamisele. Ma olen hakanud aru saama, et lugemine ja kirjutamine on elus lõppematu protsess. Lugemine aitab mõista maailma, milles elad, kirjutamine aitab jätta maailma enda talendist jälje ning muuta maailma paremaks paigaks meie kõigi jaoks.

MARGO KÜTT
Mis on soovitus Eesti brändidele, kes tahavad rahvusvahelisel tasemel tugevamaks saada?

ROLAND KAPAZ
Ma ütleksid, et nad peaksid pingutama olemaks täiel rinnal eestlased, mida iganes see ka ei tähendaks. Paljude brändide puhul on suureks väljakutseks õppida end üha paremini tundma, kuid oluline, et jääda iseendaks. See ongi, mida maailm kõige rohkem vajab – tõelisi väärtusi.

LinkedIn profile
Oz Design
Artikkel – The Design of the Self
Artikkel – The Machine Gun & The Sniper
Artikkel – The Gamification of Life

Screen Shot 2017-09-07 at 15.56.33
Aegade alguses (ehk 2010. aastal) oli Instagram üks lihtne piltide jagamise platvorm, mille võlu seisnes selles, et kõik, mis üles läks oli kiire ja üsna toores. Praeguseks ajaks on Instagramist saanud võimas sotsiaalmeedia kanal, millel on 700 millionit igakuist aktiivset kasutajat. Kuid selle algne kontseptsioon on üsna palju muutunud. Lihtsast platvormist, kus oma pilte jagada on saanud paljude võimalustega mega-app, mis oma algoritmidega valib piltide järjestust. Lisaks on sellest lihtsa loogikaga piltide jagamise rakendusest saanud võimas turunduskanal, kus saab mitmel kujul reklaame postitada, oma toodet turundada läbi influencer’ite, sihtida täpset sihtrühma jpm. Nüüd toomegi välja mõned mõtted, mida võiks Instagramis turundades kindlasti katsetada (või vähemalt arvesse võtta).
logo2
TALLINN, 12. oktoober 2016 – Reklaamiagentuuri Imagine AD OÜ omanikud ostsid täna reklaamiagentuuri EstTBWA OÜ ja müügiedendusagentuuri Tequila AD OÜ. „Me otsustasime müüa, kuna tahame 100% keskenduda meediaärile. Imagine AD näol leidsime EstTBWA-le ja Tequila AD-le hea uue peremehe, kellega koostöös saame reklaami- ja meediaklientide teenindamiseks jõud ühendada“, ütles Creative Media Service OÜ juhatuse liige ja partner Kristian Hein. „2003. aastal kui ma Imagine asutasin, siis tõuke selleks andis toonane EstTBWA juht Kristian Hein. Tema kutsus mind TBWA-sse projektijuhina tööle. Mõtlesin, et proovin kõigepealt oma agentuuri teha. Kui ma ebaõnnestun, siis ega mu oskused halvemaks lähe ja küll Kristian mind… View Article
9k=
Käisin juuni keskel Cannes Lions 2016 reklaamifestivalil. Mõtteid ja inspiratsiooni, mida nii enda kui Imagine jaoks sai  ammutatud, oli palju. Uusi ja väga huvitavaid inimesi sai ka kohatud kümneid ja kuigi need nädal aega olid ülimalt intensiivsed, olid need taaskord rohkem harivad kui kolme aasta jagu Eestis toimuvaid seminare ja konverentse kokku. Mida ma endiselt soovitan kõigile turundusjuhtidele. Unustage kodumaised konverentsid ja paluge oma ettevõtte juhil teha kulu asemel investeering ja lennutada teid Cannes’i reklaamiafestivalile, sest seal ei räägita ainult reklaamist. Pooled ettekannetest on puhtalt turunduslikku laadi. Suur osa keskendub brändile, paljud ettekanded sotsiaalmeediale ja sisuturundusele jne. Investeeringust jagub inspiratsiooni… View Article
1111
Olen sel aastal palju mõelnud, mida võiks senises elus omandatule juurde õppida. Kuidas end harida ja olla sellega eeskujuks oma lähedastele. Minu suurimaks kooliks saab kindlasti olema juuni lõpus Cannes Lionsil osalemine – plaanin ammutada kõike, mis minu lokipahmaka alla mahub. Sõbrad Instagramist ja näoraamatust võiksid end juba valmis panna, mul on isegi postituste lemmikfiltrid välja valitud. Aga Cannes’ist lähemalt juba juuni kolmandal nädalal. Oma reklaamileidudes keskendusingi enesearendamisele. Ma polnud Eestis märganud reklaame, mis kutsuksid reklaami või psühholoogiat õppima. See on kummaline, sest neile aladele saaks ju väga lahedaid klippe luua. Näiteks leidsin lõbusad Miami Ad School reklaamid, mille loojateks… View Article
artikkel
Mängin sel hooajal Eesti IV jalgpalliliigas. Et minu tiim, peamiselt välismaalastest koosnev Rumori Calcio otsis pika hooaja kulude katteks särgisponsoreid, otsustasin pakkuda võimalust ka Imagine’ile, kus copywriterina töötan. Kuigi Imagine’i asutaja ja loovjuht Margo Kütt on eelkõige tuntud kui Eesti kõige kirglikum jäähokifänn, on ta ka muust spordist alati lugu pidanud ning oli panustamisega nõus. Nüüd ehib Rumori Calcio võistlusvormi rinda selgelt peasponsori Imagine’i nimi. Rumori Calcios mängib nõnda palju erinevaid rahvusi, et loetlemisel jääb isegi mõlema käe sõrmedest puudu. Esindatud on Eesti, Itaalia, Venemaa, Itaalia, Gruusia, Saksamaa, Holland, Prantsusmaa, Poola, Egiptus, Palestiina, Hispaania. Episoodiliselt on külalisesinejana käinud end näitamas… View Article
pilt
Telereklaamis pöörame enamasti tähelepanu visuaalile. Meid lummavad kaunid vaated loodusest või inimestest, panevad ahhetama tehnoloogilised uuendused või naerutavad koomilised situatsioonid ja dialoogid. Kuid väga oluline on ka see, mida me kuuleme. Reklaamimuusikat alahinnatakse ja tihtipeale ei panda sellele rõhku, kuid õige valik võib muidu keskmise klipi või artisti muuta maailmakuulsaks. Reklaamimuusika võeti esmakordselt kasutusele 1922. aastal ühes New Yorki raadios, kuid teleklippidesse jõudis muusika alles 1955. aastal, kui Jaapani kellatootja Seikosha (praegu tuntud Seiko) oma mustvalges reklaamis jingel’it kasutas. Pop-muusika võidukäik reklaaminduses algas märksa hiljem, kuumadel 70ndatel. Tõsi, esimene superhitt kirjutati spetsiaalselt reklaami jaoks. 1971. veebruaris läks raadioeetrisse Coca-Cola tellitud… View Article
CcYXuVkW8AUJ5Ja
Heade filmidega on enamasti nii, et kui neile kiputakse järg tegema, kukub see välja kas kehvasti või väga kehvasti. Vähesed järjed on olnud paremad, kui esimene osa, kuid filmikriitikute arvamusele tuginedes on kõige tuntumad ehk Terminatori ja Godfatheri teised osas. Tegelikult on reklaamidega samamoodi – kui oled korra midagi väga head teinud, on sellele samaväärset järge väga raske luua. Hea näide on eelmisel aastal Cannes Lions’il võimsa tulemuse teinud Geico Unskippable. Kõik reklaamindusega kuidagi seotud olevad inimesed mäletavad klippi, kus suur bernhardiin mannekeenidena seisva perekonna nõudest spagethi bolognese’t lõhverdas. Selle reklaami meeldivus on kindlasti maitse asi, kuid kindlasti oli see… View Article
123
Eelmise aasta septembris teatas Facebooki juht Mark Zuckerberg, et tulemas on muudatused seoses “Meeldib” nupuga. Paljud ootasid ja lootsid, et uueks nupuks saab “Ei meeldi” (dislike), kuid mina arvasin, et Facebook sellise negatiivse ja halvustava nupuga välja ei tule. Ja juba kuu aega hiljem teatas Facebook, et nad on jube uue lahendusega valmis saanud ning asuvad seda testima Hispaanias ja Iirimaal. Paistab, et nende lahendus toimis kohe esimesel korral, sest alates eilsest on lahendus saadaval kõikidele Facebooki kasutajatele. Lihtsalt mine hiirega “Meeldib” nupule, oota hetk ja siis avanebki sul võimalus valida teisi emotsioone. Natuke parandamist muidugi Eesti versioon vajab, sest emotikonide… View Article
11882379_10153589445633669_4859321794435226510_o
Igasugused tabelid on sageli tõlgendamise küsimus, kuid meil on sellegipoolest hea meel tõdeda, et Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu koostatud pingereas oleme neljandal kohal. Kõnealune tabel kajastab 2015. aastal võidetud auhindu reklaami, disaini ja digitali kategooriates ning selle eesmärk on reastada loovtööstusega tegelevad ettevõtted vastavalt nende võidetud loovauhindade järgi. Olgu lisatud, et tabel pole Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu hinnang agentuuride loovusele, vaid see mõõdab loovauhindu ehk auhindu, mis mõõdavad loovust. Mõistagi pole kõik jagatavad auhinnad sama kaaluga (Cannes’ Lions on olulisem kui Kuldmuna 🙂 ) ja seetõttu on väljatöötatud punktisüsteem, millest tabeli koostamisel juhindutakse. Loovusauhindade koondtabelisse ilmuvad punktid järgmiselt: Kuldmuna ja… View Article
Screen Shot 2016-02-11 at 12.30.31
Kolm nädalat tagasi näitasime sel aastal esimest korda reklaamileide. Kõige kallima reklaamisekundiga Super Bowlile järgneval nädalal on reklaamileiud sisuliselt kohustuslikud. Eriti maailma kõige kuulsama ühe-päevase võistluse 50ndal juubeli järel. Kuid tundub, et Super Bowli reklaamivaheajad hakkavad oma maagilisust kaotama. Näiteks paljud brändid, kes viimastel aastatel alati Super Bowlil esindatud (Volvo, Adobe jpt.), pidasid sel aastal mõistlikumaks 30-sekundilise klipi eest viite miljonit dollarit mitte välja käia. Need, kes eelarvet siiski kergendasid, näitasid erinevat taset, kuid meie noppisime välja kõige rohkem tähelepanu saanud klipid. Mitte oma lemmikud, vaid kõige populaarsemad. Ameeriklased lagistavad ehk endiselt jalaga-perse absurdihuumori peale naerda, kuid vähemalt minu meelest… View Article
iphone
Facebooki tegemistega ja muudatustega on raske sammu pidada, sest uuendustele ei paista lõppu tulevat. Alljärgnevalt on kirjeldatud vaid üheksat neist. 1. Liikuvad profiilipildid! Jah, nüüd saab Facebookis oma profiilipildiks panna gif-formaadis animatsioone. Eriti lahedad näevad välja pildid, kus liigub vaid mingi detail, nn cinemagraph stiilis animeeritud pildid. Kui ise ei oska meelepärast pilti koostada, on selleks mitmeid rakendusi ja abivahendeid: Flixel Animoto Diptic Adobe Post Boomerang (Instagram) 2. Facebook “dislike” nupp on väidetavalt üks nõutumaid võimalusi, kuid siiani pole Facebook seda siiski kasutusele võtnud. Uuendusena on tulekul (mõnel juba olemas) hoopis nupud nagu “love”, “haha”, “wow”, “sad” and “angry”. Vaata… View Article
aleweb
Alejandro Masferrer, the founder of The Pop Up Agency, one of the world’s most well-known agency of digital concepts, decided late last year that one stage of his life was over, and he wanted to move on. While taking some time off, after the fast-paced “pop-upping”, and enjoying Christmas time with his family in his hometown Seville (Spain), he received an entirely unexpected offer. Sven Luka, the creative director of Imagine, who had met Alejandro years ago at the Cannes Lions, decided that it was the right moment to grab the bull by the horns (moreover, it is Alejandro’s home… View Article
aleweb
Maailma ühe tuntuma digitaalkontseptsioonide agentuuri The Pop Up Agency looja Alejandro Masferrer otsustas eelmise aasta lõpus, et üks etapp tema elus on möödas ja ta tahab minna edasi. Peale tempokat “pop-upimist” aega maha võttes ja kodulinnas Sevillas (Hispaania) pere seltsis jõuluaega nautides sai ta aga enda jaoks täiesti ootamatu pakkumise. Aastaid tagasi Cannes Lions reklaamifestivalil Alejandroga tutvunud Imagine loovjuht Sven Luka otsustas, et on õige hetk härjal sarvist haarata (kusjuures härjavõitlus on pärit just Alejandro kodukandist Andaluusiast) ja hispaanlane Eestisse kutsuda. Alejandro võttis endale mõtlemisaja ning arutles oma võimalikku kolimist ka sõpradega. Oli tuttavaid, kes tulistasid tema suunas küsimärgilaviine ning… View Article
Facebook-Messenger-Application-Mobile-Logo
Kui Facebook lansseeris 2011. aasta augustis messengeri, ei osanud keegi sellest midagi väga arvata. MSN messenger oli sel hetkel kõige populaarsem instant messenger ning paljud ei mõistnud, milleks oli vaja lisaks Facebooki-seinal suhtlemisele ka chattida. Nüüd, veidi enam kui neli aastat hiljem on asjaolud muutunud. Võiks lausa öelda, et Facebook messenger on muutunud meie kõigi native messengeriks. Mida aga paljud ei tea, on see, et tegelikult ei ole Facebook messenger jäänud lihtsalt chattimise platvormiks (nagu seda on teinud näiteks konkurent Skype), vaid sellele lisatakse pidevalt juurde üha uusi lisavõimalusi. Kasuta messenger.com’i Enne lisavõimalustel peatumist tuleks kindlasti märkida ära, et Facebook… View Article