
MARGO KÜTT
Miks sa otsustasid Peruust kolida Euroopasse ning mis tõi sind peale paariaastast Londonis elamist Vilniusesse?
ANTONIO BECHTLE
Kui ma alustasin oma karjääri reklaamimaailmas, oli mul õnn saada tööle Peruu parimasse agentuuri – Leo Burnett Lima. See oli ühtlasi ka Leo Burnetti keti parimaid agentuure sel ajal. Kuid aasta hiljem sain palju parema pakkumise, mille ma vastu võtsin. Läbi selle otsuse sain tunda tõelist Peruu reklaamimaailma. Leo Burnett oli ainuke agentuur, kes tegi sel ajal kõiki asju nii nagu peab. Teised agentuurid olid täis ülemäärast poliitikat, kadedust ja keskpärasust. Kuigi uues agentuuris õnnestus mul võita isegi mõned auhinnad (rohkem kui Leo Burnettis), olin ma selles kõiges väga pettunud. Nad vallandasid mu üheksat kuud hiljem, öeldes, et kui ma tahan teha asju teisiti, siis olen ma vales agentuuris. Nad lihtsalt ei tahtnud pingutada, lihtsam oli jääda keskpäraseks.
Saanud aru, et see ongi Peruu reklaamimaailma reaalsus, kus vaid Leo Burnett on erandiks, ei tahtnud ma minna mujale, kui Leo Burnetti. Kahjuks polnud neil sel hetkel töötajaid vaja. Õnneks oli mul Londonis sõber, kes pakkus kohta peatumiseks ning otsustasin seal õnne proovida.
Muidugi ei olnud Londonis kerge. Ma võtsin ühendust värbamisagentuuriga, kes oli spetsialiseerunud reklaamile. Nad ütlesid mulle otse: “Sa ei ole inglane, seega sul ei ole siin mingit võimalust”. Nii ma siis andsin alla, olles väga pettunud reklaamitööstuses üldiselt. Järgnevad viis aastat töötasin laomehena. Palk oli hea (võrreldes muidugi teiste riikidega) ja ma ei tahtnudki Peruusse tagasi minna.
Seal laos tutvusin ma aga oma tulevaste Leedu sõpradega, kes kutsusid mind Leetu puhkama. Ma läksin ning ma armusin hetkega sellesse riiki. Veel mõned reisid Leetu ning otsustasingi sinna elama minna. Parim viis oli seda teha läbi reklaami. Pakkudes ennast erinevatele agentuuridele, võttis mu pakkumise vastu Not Perfect Y&R. Ja poolteist aastat hiljem läksin ma sealt Milk’i.
MARGO KÜTT
Mis vahe on töötada reklaaminduses Limas ja Vilniuses?
ANOTNIO BECHTLE
Pean ütlema, et olin õnnega koos. Peruu reklaam oli vähemalt 10 aastat Leedu reklaamist ees. Tänu sellele oskasin ma enam vähem öelda, mida tuleb teha, et kasvada ning milliseid samme vältida. Ma tulin justkui tulevikust, mis tegi minu elu lihtsamaks.
Peamine erinevus siiski on agentuuri suuruses – kui Vilniuses on 50 töötajaga agentuur suur, siis Peruus on see väike. Seal hakkavad suured agentuurid vähemalt 200-st töötajast. Teiseks erinevuseks on see, et Peruu ühiskond on palju keerulisem ning turg suurem. Seal elab ligi 30 miljonit erinevat kultuuriruumiga inimest. Ühiskond on saanud väga tugevaid mõjutusi Ameerika kunstist, näitlemisest ja tootmisest.
Leedus on aga kõik väiksem ja see meeldib mulle. Kõik on kontrollitavam. Siin on rohkem võimalusi klientidega, kes vajavad veel juhtimist (jah, uskuge mind, see on lihtsam). Leedu puuduseks aga on see, et neil on Euroopa stiilis tootmine, mis ei ole nii kontrollitud nagu ameeriklastel, mistõttu kohtab tihti lohakat produktsiooni. Õnneks on siin ka mõned produktsioonifirmad, mis töötavad Ameerika eeskujul.
MARGO KÜTT
Kirjelda, milline näeb välja sinu tavaline tööpäev Milk’is?
ANTONIO BECHTLE
Astun uksest sisse, peatun kohvimasina juures, et teha endale must espresso, lähen oma kontorisse ja valmistun loovtiimi küsimustesajuks ning vahele mahuvad ka mõned kohtumised. Vahel, kui tekib võimalus, siis mängime lauajalgpalli Milk’i stiilis (kaks palli korraga mängus) või arutleme Rimase (ECD) kabinetis, kuidas päästa universum.
MARGO KÜTT
Millised kliendid meeldivad sulle enim ja miks?
ANTONIO BECHTLE
Need, kes usaldavad agentuuri. Usaldus tuleb muidugi välja teenida, see ei ole miski, mis tuleb juhuslikult. Üldiselt on kliendid valmis sind usaldama, kuid nad tahavad testida. Olgem ausad – me oleme täiuslikkusest kaugel ning mõnikord kahjuks ebaõnnestume. Üks ebaõnnestumine on piisav, et kaotada kliendi usaldus aastateks.
MARGO KÜTT
Kui lähedaselt töötad klientidega kampaania valmistamisel?
ANTONIO BECHTLE
Üldiselt ei tee me järgmist sammu, kui eelmine ei ole kliendi poolt heakskiidetud. Seega, päris tihedalt, ma arvan. Mõndade projektidega sooviksime võibolla natuke rohkem vabu käsi kuid on ka kliente, kes usaldavad meid rohkem ning lubavad meil ise rohkem otsustada. Lühidalt: töötame nii lähedalt kui võimalik.
MARGO KÜTT
Milline on siiani su parim töö, mille üle kõige rohkem uhkust tunned?
ANTONIO BECHTLE
Kindlasti Leedu supermarketi ketile IKI tehtud jõulukampaania. Mis teeb mind eriti rõõmsaks on see, et me suutsime veenda klienti tegema väga elulist Leedu reklaami, väga reaalselt. Me ei pidanud kasutama isegi ühtegi näitlejat. See oli dokumentaal-stiilis ülesvõtt kuuest päevast kõige populaarsemates eluruumides.
See reklaam sai leedulaste seas väga armastatuks. Ilmselt on see rahvusvahelisele konkursile saatmiseks liiga kohalik, kuid ma ei hooligi sellega võitmisest nii väga. Ma eelistan reklaami, mida armastavad inimesed tuhandele kuldlõvile (toim. Cannes Lion ehk kuldlõvi on reklaamimaailma kõige hinnatum auhind). IKI kampaania muutis Leedu reklaamimaailma mõtlemist. Pääse inimestele lähedale. Ja ära karda olla leedukas. Piisavalt on neid “neutraalseid-toredaid-hipsterite” kohti ja inimesi, elamas väljamõeldud elu ning tarbimas tooteid, mis lubavad ideaalset elu. Inimesed ei lange väljamõeldiste ohvriks. Minu arvates töötab “päris elu” palju paremini.
Facebook
Portfolio
Blog
Lürzer Archive ranking
The Milk
The Atomic Garden Vilnius