Iga-aastane reklaami- ja loovusfestival Eurobest võtab kokku möödunud aasta turundustrendid ning juhatab sisse uue aasta. Sel aastal toimus inspireeriv festival pika ajalooga imeilusas Antwerpenis (Belgia), mis on üks Euroopa loovettevõtete ja start-up’ide meelispaik. Eurobestil kohtusid enam kui 35 erinevat rahvust ja kultuuri ning kolme päevaga astus lavale enam kui 20 esinejat. Lisaks leidis programmist praktilisi workshop’e ja networking-üritusi.

Et anda edasi kõike räägitut, läheks ka minul vaja vähemalt kolme päeva ja seega otsustasin, et toon välja mulle kõige olulisema ehk 13 punkti, kuidas oma loovust arendada.

Tee sooja
Nii nagu ükski sportlane ei suuda sooritada oma parimaid tulemusi ilma lihaseid soojaks tegemata, ei suuda ka loovinimesed luua midagi erilist ilma, et nad ennast selleks ette valmistaks. Enne, kui hakkad brainstorm’ima või midagi looma, tuleb ennast “soojaks teha”. Võta kümme minutit, unusta eelmine peas keerelnud teema, mõtle läbi, milline on sinu järgmine eesmärk ja kuidas seda saavutada.

Küsi tagasisidet
Paljud loovinimesed ei taha küsida teiste tagasisidet. Põhjuseid selleks võib olla mitmeid, näiteks kardetakse kriitikat või peetakse tagasisidet mõtetuks. Tegelikult on tagasiside üks meie suuremaid arendajaid. Nii palju, kui on inimesi, nii palju on ka arvamusi ja mida rohkem loovinimene neid kuuleb, seda laialdasemaks ja täiuslikumaks muutuvad tema lahendused.

Tapa oma ego (või vähemalt pool sellest)
Me kõik teame, et enda loodud idee on nagu oma laps, keda ei taha kellelegi teisele kasvatada anda. Kahjuks ei näe idee looja sageli oma ideest väljapoole. Siin tulebki “tappa” oma ego ja ära kasutada oma kolleegide või tuttavate tagasisidet, et sinu ideed kasvaks nende najal veel paremaks. Kuid ole ettevaatlik, et teised sinu ideed liialt ei muudaks!

Inspireeri ennast
Loovus saab kasvada vaid siis, kui kasvavad sinu teadmised ja silmaring. Seega võta endale eesmärk ennast pidevalt inspireerida – loe iga kuu üks uus raamat (loe ka selliseid, mis sulle ei meeldi), käi muuseumites ja pidudel, suhtle erinevate inimestega ning tee asju, mida sa muidu ei teeks. Iga uus kogemus on tükike sinu loovusest.

Proovi erinevaid asju
Maailma parimad loovinimesed ei ole üksnes maalijad, kirjanikud või ideede generaatorid. Suurem osa maailma loovaimatest inimestest on oma karjääri jooksul proovinud palju erinevaid töid ja ameteid, mis on nende silmaringi avardanud. Seega proovi ka sina oma ettevõttes erinevaid ametikohti või leia endale uusi ja arendavaid hobisid.

Õpi noortelt ja vanadelt
On levinud väärarvamus, et õppida saab vaid sinust kogenenumatelt inimestelt. Tegelikult on meil kõigil väga palju õppida ka endast noorematelt. Vaata näiteks lapsi ning seda kuidas nemad maailma näevad ja probleeme lahendavad. Tihti teevad nad seda mängulise kergusega ning lahendustega, mille peale ise ei tuleks. Seega leia endale vanema mentori kõrvale ka üks noorem, kes õpetab sulle maailma lihtsamalt nägema.

Tee lihtsalt ära
Meil kõigil tuleb ette hetki, kus unistame “Mõtle kui äge oleks, kui me saaksime teha…”. Selle asemel, et ainult mõelda, tuleks need ideed ka kiiresti üles kirjutada ja leida võimalus nende teostamiseks. “Mõtle, kui äge oleks…” ideed arendavad meid edasi vaid siis, kui me need teostame ning seeläbi kogenenumaks saame. Olgu tulemuseks kasvõi ebaõnnestumine.

Võta vabalt
Lõõgastunud inimesed on loovamad. Seega soovitatakse ideid mõeldes teha sõpradega nalja, lösutada diivanil või mida iganes, et oleks mõnus olla (NB! alkoholi ei soovita väga tarbida). Samas tuleb olla tähelepanelik, et ideede loomine lihtsalt jutumulaks ei kujuneks. Hoia fookus paigas, kuid lahenda probleemi läbi nalja sellest mõnu tundes.

Ära kadesta endast kogenenumaid
Ei ole vaja kadestada inimesi, kes on sinust loovamad ja kogenenumad. Nii raiskad vaid enda aega. Mõtle sellele, et ka nemad on kunagi nullist alustanud ning endaga meeletult tööd teinud. Võta nad parem eeskujuks ja püstita eesmärk, et ka sina tahad olla 5/10/15 aasta pärast parem kui nemad. On ju teada, et spetsialistiks loetakse inimest, kes on alaga tegelenud 10 000 tundi ehk jämedalt 10 aastat. Kui otsustad, et kasutad neid 10 000 tundi enda arendamiseks,olen ma täiesti kindel, et sinu eesmärk täitub.

Probleemid teevad tugevamaks
Tihti kuuleb loovinimestelt vabandusi, et kui eelarve olnuks suurem ja aega olnuks rohkem, oleks olnud nad palju loovamad. Tegelikult on asi hoopis vastupidi – mida rohkem on takistusi ja probleeme, seda loovam peab olema, et neid lahendada. Seega, võta iga takistus julgelt vastu ning leia sellele loov lahendus.

Otsi parem alternatiiv
Tuleb ette, et loovinimesed armuvad oma ideesse ja hoiavad sellest kümne küünega kinni. Vahel peaks aga peale ideede loomist võtma aja maha, neid natuke seedima ning küsima endalt, et kas äkki on võimalik luua paremat alternatiivi. Arvan, et 99% juhtudest on vastus “Jah”.

Ole kommerts
Loovinimesed teevad endast kõike, et nende looming ei oleks “mainstream kommerts s**t”. Kuid miks? Reklaami eesmärk on ju meeldida inimestele ja mainstream ongi see, mis suuremale enamusele meeldib. Mainstream olla on väljakutse ning teha selle raamides midagi loovat, on suur asi. Kui sul see õnnestub, oled sa väga loov.

Hea on suurepärane
Viimane ja minu jaoks ehk tähtsaim punkt. Ära kuluta oma aega ja energiat selleks, et teha ühte tööd või lahendust suurepäraseks. Ei ole vaja takerduda detailidesse, mida näevad ainult lahenduse teostajad. Tõenäosus, et sinu tööst saab päriselt suurepärane töö, mida märkavad ka ümberkaudsed inimesed, on üks kümnele. Investeeri sama aeg kahe, kolme, nelja või viie hea lahenduse väljatöötamiseks ja sul on iga puhul võimalus, et mõnest lahendustest kasvab iseenesest välja suurepärane töö. Lühidalt: tee rohkem häid töid ja seeläbi jõuad ka suurepäraste lahendusteni.

 

ffdfeba6ec0b1d5d856c754a615b0eae
2016. aasta kevadel, kui Instagram teatas, et ei lähe enam edasi kronoloogilises järjekorras piltide feediga, olid paljud Instagrami kasutajad selle otsuse üle tõredad ning selle muutmiseks koguti 24h jooksul üle 70 000 allkirja. Kuid see ei takistanud Instagramil oma otsususele kindlaks jäämast. Instagram põhjendas otsust kasutajate arvu ja engagement’i tõusuga. Hetke seisuga ei jõua ~70% jälgitavate kasutajate postitustest feedile – miks see nii on ja kuidas olla Instagrami poolt soositud ja töötada algoritmiga kooskõlas? Instagrami algoritmi loogika baseerub ideel, et kasutajani jõuaksid täpselt need postitused, mis teda potentsiaalselt kõige rohkem huvitavad. Näiteks kui kasutaja on like’nud mitmeid reisipilte, siis tema feed’ile ilmub ka tulevikus… View Article
humor
Miks nalja tehakse? Sellele küsimusele vastamiseks läheme evolutsioonis veidi tagasi. Miks primaadid üksteiselt kirpe ja täisid korjavad? Ühe teadusliku teooria järgi parandatakse selle tegevuse abil oma sotsiaalset staatust. Inimeste maailmas on see umbes nagu small talk. See soosib üksteisega tutvumist ja näiteks sotsiaalses hierarhias kõrgemal pulgal asuva primaadi poolehoiu võitmist. Huumori kasutamisega on sama lugu. See on sotsiaalsel eesmärgil. Eelistatakse ju sellise kaaslase seltskonda, kes on ilus, tark ja vaimukas. Need omadused soosivad positiivsete suhete ja suhtluse tekkimist. Ja reklaamsõnum jääb paremini meelde, kui selle edastamisel apelleeritakse positiivsetele emotsioonidele. Hea nalja tegemine on aga keeruline, sest nii palju kui on… View Article
handy-awards-hed-2016
Olles loovinimene, tuleb sul tihti mõelda ideid üksi. See aga tähendab, et sa ei saa loota meeskonna poolt tulevale kriitikale, erineva nurga alt tulevatele ideedele ja tiimis tekkivale sünergiale. Sa oled täiesti üksi. Mida sa teed? Sa masturbrainid.
craft-fig
Pole hullu. Mina ka tegelikult ei teadnud. Asi ei ole selles, et sina või mina oleksime lollid. Asi on selles, et meediakanalites on sisuturunduse kontseptsiooni tihti valesti mõistetud. Sisuturundus ei ole üks kommertsartikkel uudisteportaalis või lühike müügisõnum ettevõtte sotsiaalmeedia kontol. Sisuturundus ei ole ka iganädalased lühikesed müügisõnumid kellegi sotsiaalmeedia kontol. Praeguses digi-põhises maailmas on kõik inimesed justkui individuaalsed meediaettevõtted, vahendades oma Facebooki seinal pidevalt uut informatsiooni. Meie rusikareegel info tarbimiseks tundub olevat, et see tuleb üles korjata sama kiiresti kui põrandale kukkunud maiustus – maksimaalselt viie sekundiga, muidu pole see enam söödav. Aga kas pidev sisu tootmine mistahes meediakanalis müüb… View Article
Screen Shot 2017-09-07 at 15.56.33
Aegade alguses (ehk 2010. aastal) oli Instagram üks lihtne piltide jagamise platvorm, mille võlu seisnes selles, et kõik, mis üles läks oli kiire ja üsna toores. Praeguseks ajaks on Instagramist saanud võimas sotsiaalmeedia kanal, millel on 700 millionit igakuist aktiivset kasutajat. Kuid selle algne kontseptsioon on üsna palju muutunud. Lihtsast platvormist, kus oma pilte jagada on saanud paljude võimalustega mega-app, mis oma algoritmidega valib piltide järjestust. Lisaks on sellest lihtsa loogikaga piltide jagamise rakendusest saanud võimas turunduskanal, kus saab mitmel kujul reklaame postitada, oma toodet turundada läbi influencer’ite, sihtida täpset sihtrühma jpm. Nüüd toomegi välja mõned mõtted, mida võiks Instagramis turundades kindlasti katsetada (või vähemalt arvesse võtta).
HCHD9270
Juba kolmandat aastat järjest, saadab Imagine aastaga enim silma jäänud disaineri Lõuna-Ameerika sõprusagentuuri komeks nädalaks praktikale uusi oskusi ja kogemusi omandama. Selleks õnnelikuks disaineriks oli see aasta meie kahekordne tiitlivõitja Kristiina Randrüüt.
Screen Shot 2017-05-11 at 10.31.20
Nädal tagasi kirjutas Best Marketing artikli sellest, et ärikonsultandid trügivad reklaamiagentuuride turule (loe lähemalt siit). Enne seda üllitas samal teemal artikli reklaamiajakiri Advertising Age (loe lähemalt siit). Esimest korda kuulsin ma ärikonsultatsiooni- ja reklaamivaldkonna lähenemisest kaks aastat tagasi Cannesi reklaamifestivalil, kus Sir Martin Sorrell selle stsenaariumi reklaamitööstusele välja käis. Tahame seda või mitte, aga tõenäoliselt liiguvad konsultatsiooni- ja reklaamiäri teineteisele lähemale ka Eestis. Küll võibolla mitte nii kiiresti ja nii suurelt kui see toimub Ameerika Ühendriikides või Hollandis, aga kindlasti toimuvad muutused meilgi. Alates veidi kaugemast ajast kui reklaami- ja meediaäri teineteisest eemaldusid ja lähemast ajast kui traditsiooniline ja digitaalreklaam oma tegemistele… View Article
Relativity
July 1953
Lithograph
27.7x29.2cm
Igaüks, kes on vähemalt ühel ajurünnakul osalenud teab mis tunne on mõelda ideid inimesega kes kardab oma ideid välja öelda, või inimesega kes on nii autoritaarne, et sõidab sinu ideedest teerulliga üle. Kindlasti on sulle tuttav ka inimene, kes ei paku ühtegi ideed ja inimene, kes räägib vahetpidamata ja kommenteerib su ideid sõnadega: “Ei tundu kuidagi, mõtleme veel.”  Järgmine loovtehnika peaks antud käitumismaneerid välja juurima. Loovtehnika nimega “Trepimeetod” on loodud grupiloovuse vallandamiseks ja toodab palju erinevaid ideid. Kui seda õigesti läbi viia, siis eemaldab see loovtiimis oleva laiskuse, hirmu ja autoriteetse mõjutamise. See annab kõigile võimaluse ja kohustuse kaasa mõelda…. View Article
68747470733a2f2f7777772e726f626572746b617461692e636f6d2f77702d636f6e74656e742f75706c6f6164732f323031362f30382f496e7374616772616d2d53746f726965732d2e6a7067
2016. aasta alguses lansseeriti Instagram Stories, mille eripära seisneb, sarnaselt Snapchat Stories’ele, selles, et kõik Stories’ esse postitatud pildid ja videod kustuvad 24-tunni pärast. Tänaseks on Jim Squiresi andmetel Instagram Stories’el üle maailma 150 miljonit igapäevast kasutajat.
ICON_3
Viimastel päevadel on rohkem kui tavaliselt räägitud sisuturundusest. Põhjuse selleks andis TV3, kes juba mõnda aega müüb sisuturunduse nime all kommertslugusid oma uudistesaatesse. Juba paar aastat või isegi kauem on sarnast teenust pakkunud ajalehed ja veebiportaalid, kuhu saab raha eest sisuturunduse nime all oma ettevõtte nimelise kommertsartikli või sponsorteate osta.   Tegelikult on sisuturundus (ingl k content marketing) midagi enamat kui kommertsartikkel mõnes meediakanalis. Sisuturundus on järjepidev turundus- ja äriprotsess, mille raames ettevõte loob ja edastab asjakohast ja väärtuslikku sisu. Sisuturunduse eesmärgiks on leida, kaasata ja sidustada oma sihtgrupp nii, et see paneb kliendi kasumlikult tegutsema ettevõtte huvides. Ehk teisisõnu, paneb… View Article
9k=
Käisin juuni keskel Cannes Lions 2016 reklaamifestivalil. Mõtteid ja inspiratsiooni, mida nii enda kui Imagine jaoks sai  ammutatud, oli palju. Uusi ja väga huvitavaid inimesi sai ka kohatud kümneid ja kuigi need nädal aega olid ülimalt intensiivsed, olid need taaskord rohkem harivad kui kolme aasta jagu Eestis toimuvaid seminare ja konverentse kokku. Mida ma endiselt soovitan kõigile turundusjuhtidele. Unustage kodumaised konverentsid ja paluge oma ettevõtte juhil teha kulu asemel investeering ja lennutada teid Cannes’i reklaamiafestivalile, sest seal ei räägita ainult reklaamist. Pooled ettekannetest on puhtalt turunduslikku laadi. Suur osa keskendub brändile, paljud ettekanded sotsiaalmeediale ja sisuturundusele jne. Investeeringust jagub inspiratsiooni… View Article
90FE40DD-137C-4761-B960-BA2535D30AC6
Kui suurem osa maale on niikuinii netis üleval ja Pokemon Go on populaarsem kui Facebook, siis kuidas peaks maailmas turundama midagi statsionaarset, vana ja originaalset? Järgnevalt paneme luubi alla Eesti ja välismaa muuseumid ning vaatame, kuidas on müüdud uut ja vana. Mida teeb Eesti? Eesti Kunstimuuseumi alla kuulub viis erinevat muuseumi: KUMU, Kadrioru Kunstimuuseum, Mikkeli Muuseum, Niguliste Muuseum ja Adamson – Ericu isikumuuseum. Kõik need viis muuseumi on erineva identiteediga. KUMU on viiest uusim ja parim näide ühest korralikust kunstimuuseumi identiteedist. Ta on Eesti Kunstimuuseumitest ainsana esindatud kõigis enimkasutatud sotsiaalmeedia kanalis. Postitused on tihedad nii KUMU enda kui ka külastajate… View Article