ARVAMUS JA INTERVJUUD

Eesti märgist. Veelkord.

12/02/2016

Eesti otsib oma märki. Jälle, ütlevad paljud. Miks, küsivad sama paljud. On neid, kes peavad seda raha raiskamiseks. On ka neid, kes arvavad, et seda on vaja. Ja on neid, kes on nö. püünel ja teenivad märgi loomisest korralikke summasid. Mina ei kuulu ühegi nende hulka. Pigem mind ajendas kirjutama tagajärg, ehk mis me uue Eesti märgiga peale hakkame kui ta kord valmis saab?

Alustan minevikust. Kõik me teame brändi I Love New York. i-love-ny-308460_960_720Tõenäoliselt ei kahtle keegi, et tegemist on maailma võimsaima avalikule institutsioonile kuuluva brändiga. Minu hea sõber Eric Mower vastutas kümmekond aastat oma reklaamiagentuuriga Eric Mower & Associates selle brändi tegemiste eest. Brändi suurimaks väljakutseks sai 9/11 terrorirünnaku järgne tegevus. Ehk murranguline aeg, mis muutis maailma. Ja murranguline aeg, mis muutis kardinaalselt ka New Yorki ja I Love New York brändi. Aga see on hoopis teine jutt ja sellest ei tahtnud ma täna rääkida.

Ma tahtsin rääkida Eesti märgist. Kõigepealt sellest märgist, mis meil täna on. Ja see märk on Welcome To Estonia märk. Kohe kui see märk lansseeriti, tekkis kaks leeri. Ühed, kes kiitsid märki taevani. Teised, kes laitsid selle totaalselt maha. Mulle endale märk pigem meeldis kui ei meeldinud, aga emotsionaalselt jättis see mind ükskõikseks. Ja nüüd ma selgitan miks.

Welcome-to-Estonia-MVMa olin tol ajal, ütleme 2005-2008. aastal seotud välismaiste ettevõtete Eestisse toomisega. Sel ajal otsis Eestit turundav EAS Eestile pingsalt identiteeti. Märk oli, aga mis märgi taga võiks olla, seda ei olnud. EASi ja Eesti Konverentsibüroo koosolekud päädisid reeglina sellega, et Eesti = Tallinna vanalinn. Ja täna, 10 aastat hiljem palju kaugemale sellega jõutud ei olda.

Kui 2009. aasta kevadel Eric Mower Eestis käis, siis ma viisin ta kokku EASiga. Ericul oli kolm olulist küsimust:
1. Miks visitestonia.com esilehel on Eestist kevadised fotod kui kevadel peaks Eesti müüma turistidele talvereiside võimalusi?
2. Miks te arvate, et Tallinna vanalinn on unikaalsem kui näiteks Praha vanalinn?
3. Kui te olete loonud märgi Welcome to Estonia, siis miks te arvate, et sellega midagi valesti on?

Ericu kokkuvõte oli üsna lihtne. Mitte ükski märk ei ole mitte kunagi tugevam kui selle märgi taga peituv toode, teenus või antud juhul riik. Ja ma olen temaga ses osas ühte meelt. Olen alati olnud ja olen ka edasi. Kui nüüd mõned võivad mõelda, et noh Apple või Nike või Telia märk on tugevam kui tema toode või teenus, siis mõelge uuesti. Nende ettevõtete märgi on loonud ja tugevaks teinud sisu, ehk content.

Seega võiksid Eesti uue märgi aktivistid* alustada asja õigest otsast. Sisust. Mis on Eesti sisu ja kuidas või milles see sisu väljendub. Sest mitte ükski märk ei saa kuulsaks ilma sisuta.

Et teile see asi lihtsaks teha, siis Eesti sisu on kõik see, kes me kõik oleme ja see, millega me igapäevaselt tegeleme. Mina olen Eesti sisu, kes ma tutvustan Eestit oma Brasiilia sõbrale ja viin ta Tallinnat külastades jäähokit vaatama või rahvusrestorani Neh rahvustoite proovima. Sina oled Eesti sisu, kes sa välismaal olles Eestit kaardi peal näitad, meie ajaloost räägid ja meile külla kutsud. Gerd Kanter, Andrus Veerpalu, Kristina Šmigun, Kelly Sildaru, Neeme Järvi, Kihnu Virve, Arvo Pärt ja paljud teised on Eesti sisu. Ja väga suur sisu. See kõik ongi Eesti sisu. Meie content, mille peale me peame olema uhked ja mida uhkusega edasi kandma.

Meil ei ole vaja kunstlikke poliitnarratiive. Meile pole vaja järjekordset märki, mille üle pool rahvast saaks vinguda. Meil on oma märk. See on sini-must-valge lipp. Ja meil on oma laul. See on Mu Isamaa, mu õnn ja rõõm. Tahame me seda või mitte. Aga see ongi Eesti. Ja kui ükspäev tekib meile uus rahvuslik märk, mille kogu Eesti rahvas omaks võtab, siis olgu see meie märgiks. Aga seniks, kuni need märgid sünnivad konkurssidel, poliitikute või aktivistide õhutusel, on see pehmelt öeldes jama. Aga ka see näitab meie sisu. Näitab seda, et me oleme liiga õhuke ja noor riik. Näitab, et me peame kõik omal nahal läbi tegema, et õppida. Samas, tark teeb järelduse ühe kogemuse põhjal. Ja üks „märgikogemus“ on meil ju olemas.

*Vabandan, et nimetan Eesti märgi töögruppi aktivistideks. Kahjuks ei saa ma teid nimetada ekspertide grupiks, kuna ükski teist ei ole rahvusvahelisel tasemel tunnustatud brändingu ekspert.

logo2
TALLINN, 12. oktoober 2016 – Reklaamiagentuuri Imagine AD OÜ omanikud ostsid täna reklaamiagentuuri EstTBWA OÜ ja müügiedendusagentuuri Tequila AD OÜ. „Me otsustasime müüa, kuna tahame 100% keskenduda meediaärile. Imagine AD näol leidsime EstTBWA-le ja Tequila AD-le hea uue peremehe, kellega koostöös saame reklaami- ja meediaklientide teenindamiseks jõud ühendada“, ütles Creative Media Service OÜ juhatuse liige ja partner Kristian Hein. „2003. aastal kui ma Imagine asutasin, siis tõuke selleks andis toonane EstTBWA juht Kristian Hein. Tema kutsus mind TBWA-sse projektijuhina tööle. Mõtlesin, et proovin kõigepealt oma agentuuri teha. Kui ma ebaõnnestun, siis ega mu oskused halvemaks lähe ja küll Kristian mind… View Article
9k=
Käisin juuni keskel Cannes Lions 2016 reklaamifestivalil. Mõtteid ja inspiratsiooni, mida nii enda kui Imagine jaoks sai  ammutatud, oli palju. Uusi ja väga huvitavaid inimesi sai ka kohatud kümneid ja kuigi need nädal aega olid ülimalt intensiivsed, olid need taaskord rohkem harivad kui kolme aasta jagu Eestis toimuvaid seminare ja konverentse kokku. Mida ma endiselt soovitan kõigile turundusjuhtidele. Unustage kodumaised konverentsid ja paluge oma ettevõtte juhil teha kulu asemel investeering ja lennutada teid Cannes’i reklaamiafestivalile, sest seal ei räägita ainult reklaamist. Pooled ettekannetest on puhtalt turunduslikku laadi. Suur osa keskendub brändile, paljud ettekanded sotsiaalmeediale ja sisuturundusele jne. Investeeringust jagub inspiratsiooni… View Article
1111
Olen sel aastal palju mõelnud, mida võiks senises elus omandatule juurde õppida. Kuidas end harida ja olla sellega eeskujuks oma lähedastele. Minu suurimaks kooliks saab kindlasti olema juuni lõpus Cannes Lionsil osalemine – plaanin ammutada kõike, mis minu lokipahmaka alla mahub. Sõbrad Instagramist ja näoraamatust võiksid end juba valmis panna, mul on isegi postituste lemmikfiltrid välja valitud. Aga Cannes’ist lähemalt juba juuni kolmandal nädalal. Oma reklaamileidudes keskendusingi enesearendamisele. Ma polnud Eestis märganud reklaame, mis kutsuksid reklaami või psühholoogiat õppima. See on kummaline, sest neile aladele saaks ju väga lahedaid klippe luua. Näiteks leidsin lõbusad Miami Ad School reklaamid, mille loojateks… View Article
artikkel
Mängin sel hooajal Eesti IV jalgpalliliigas. Et minu tiim, peamiselt välismaalastest koosnev Rumori Calcio otsis pika hooaja kulude katteks särgisponsoreid, otsustasin pakkuda võimalust ka Imagine’ile, kus copywriterina töötan. Kuigi Imagine’i asutaja ja loovjuht Margo Kütt on eelkõige tuntud kui Eesti kõige kirglikum jäähokifänn, on ta ka muust spordist alati lugu pidanud ning oli panustamisega nõus. Nüüd ehib Rumori Calcio võistlusvormi rinda selgelt peasponsori Imagine’i nimi. Rumori Calcios mängib nõnda palju erinevaid rahvusi, et loetlemisel jääb isegi mõlema käe sõrmedest puudu. Esindatud on Eesti, Itaalia, Venemaa, Itaalia, Gruusia, Saksamaa, Holland, Prantsusmaa, Poola, Egiptus, Palestiina, Hispaania. Episoodiliselt on külalisesinejana käinud end näitamas… View Article
REKLAAMILEIUD

reklaamileiud: Ära unusta muusikat!

31/03/2016
pilt
Telereklaamis pöörame enamasti tähelepanu visuaalile. Meid lummavad kaunid vaated loodusest või inimestest, panevad ahhetama tehnoloogilised uuendused või naerutavad koomilised situatsioonid ja dialoogid. Kuid väga oluline on ka see, mida me kuuleme. Reklaamimuusikat alahinnatakse ja tihtipeale ei panda sellele rõhku, kuid õige valik võib muidu keskmise klipi või artisti muuta maailmakuulsaks. Reklaamimuusika võeti esmakordselt kasutusele 1922. aastal ühes New Yorki raadios, kuid teleklippidesse jõudis muusika alles 1955. aastal, kui Jaapani kellatootja Seikosha (praegu tuntud Seiko) oma mustvalges reklaamis jingel’it kasutas. Pop-muusika võidukäik reklaaminduses algas märksa hiljem, kuumadel 70ndatel. Tõsi, esimene superhitt kirjutati spetsiaalselt reklaami jaoks. 1971. veebruaris läks raadioeetrisse Coca-Cola tellitud… View Article
CcYXuVkW8AUJ5Ja
Heade filmidega on enamasti nii, et kui neile kiputakse järg tegema, kukub see välja kas kehvasti või väga kehvasti. Vähesed järjed on olnud paremad, kui esimene osa, kuid filmikriitikute arvamusele tuginedes on kõige tuntumad ehk Terminatori ja Godfatheri teised osas. Tegelikult on reklaamidega samamoodi – kui oled korra midagi väga head teinud, on sellele samaväärset järge väga raske luua. Hea näide on eelmisel aastal Cannes Lions’il võimsa tulemuse teinud Geico Unskippable. Kõik reklaamindusega kuidagi seotud olevad inimesed mäletavad klippi, kus suur bernhardiin mannekeenidena seisva perekonna nõudest spagethi bolognese’t lõhverdas. Selle reklaami meeldivus on kindlasti maitse asi, kuid kindlasti oli see… View Article
123
Eelmise aasta septembris teatas Facebooki juht Mark Zuckerberg, et tulemas on muudatused seoses “Meeldib” nupuga. Paljud ootasid ja lootsid, et uueks nupuks saab “Ei meeldi” (dislike), kuid mina arvasin, et Facebook sellise negatiivse ja halvustava nupuga välja ei tule. Ja juba kuu aega hiljem teatas Facebook, et nad on jube uue lahendusega valmis saanud ning asuvad seda testima Hispaanias ja Iirimaal. Paistab, et nende lahendus toimis kohe esimesel korral, sest alates eilsest on lahendus saadaval kõikidele Facebooki kasutajatele. Lihtsalt mine hiirega “Meeldib” nupule, oota hetk ja siis avanebki sul võimalus valida teisi emotsioone. Natuke parandamist muidugi Eesti versioon vajab, sest emotikonide… View Article
11882379_10153589445633669_4859321794435226510_o
Igasugused tabelid on sageli tõlgendamise küsimus, kuid meil on sellegipoolest hea meel tõdeda, et Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu koostatud pingereas oleme neljandal kohal. Kõnealune tabel kajastab 2015. aastal võidetud auhindu reklaami, disaini ja digitali kategooriates ning selle eesmärk on reastada loovtööstusega tegelevad ettevõtted vastavalt nende võidetud loovauhindade järgi. Olgu lisatud, et tabel pole Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu hinnang agentuuride loovusele, vaid see mõõdab loovauhindu ehk auhindu, mis mõõdavad loovust. Mõistagi pole kõik jagatavad auhinnad sama kaaluga (Cannes’ Lions on olulisem kui Kuldmuna 🙂 ) ja seetõttu on väljatöötatud punktisüsteem, millest tabeli koostamisel juhindutakse. Loovusauhindade koondtabelisse ilmuvad punktid järgmiselt: Kuldmuna ja… View Article
Screen Shot 2016-02-11 at 12.30.31
Kolm nädalat tagasi näitasime sel aastal esimest korda reklaamileide. Kõige kallima reklaamisekundiga Super Bowlile järgneval nädalal on reklaamileiud sisuliselt kohustuslikud. Eriti maailma kõige kuulsama ühe-päevase võistluse 50ndal juubeli järel. Kuid tundub, et Super Bowli reklaamivaheajad hakkavad oma maagilisust kaotama. Näiteks paljud brändid, kes viimastel aastatel alati Super Bowlil esindatud (Volvo, Adobe jpt.), pidasid sel aastal mõistlikumaks 30-sekundilise klipi eest viite miljonit dollarit mitte välja käia. Need, kes eelarvet siiski kergendasid, näitasid erinevat taset, kuid meie noppisime välja kõige rohkem tähelepanu saanud klipid. Mitte oma lemmikud, vaid kõige populaarsemad. Ameeriklased lagistavad ehk endiselt jalaga-perse absurdihuumori peale naerda, kuid vähemalt minu meelest… View Article
iphone
Facebooki tegemistega ja muudatustega on raske sammu pidada, sest uuendustele ei paista lõppu tulevat. Alljärgnevalt on kirjeldatud vaid üheksat neist. 1. Liikuvad profiilipildid! Jah, nüüd saab Facebookis oma profiilipildiks panna gif-formaadis animatsioone. Eriti lahedad näevad välja pildid, kus liigub vaid mingi detail, nn cinemagraph stiilis animeeritud pildid. Kui ise ei oska meelepärast pilti koostada, on selleks mitmeid rakendusi ja abivahendeid: Flixel Animoto Diptic Adobe Post Boomerang (Instagram) 2. Facebook “dislike” nupp on väidetavalt üks nõutumaid võimalusi, kuid siiani pole Facebook seda siiski kasutusele võtnud. Uuendusena on tulekul (mõnel juba olemas) hoopis nupud nagu “love”, “haha”, “wow”, “sad” and “angry”. Vaata… View Article
aleweb
Alejandro Masferrer, the founder of The Pop Up Agency, one of the world’s most well-known agency of digital concepts, decided late last year that one stage of his life was over, and he wanted to move on. While taking some time off, after the fast-paced “pop-upping”, and enjoying Christmas time with his family in his hometown Seville (Spain), he received an entirely unexpected offer. Sven Luka, the creative director of Imagine, who had met Alejandro years ago at the Cannes Lions, decided that it was the right moment to grab the bull by the horns (moreover, it is Alejandro’s home… View Article
aleweb
Maailma ühe tuntuma digitaalkontseptsioonide agentuuri The Pop Up Agency looja Alejandro Masferrer otsustas eelmise aasta lõpus, et üks etapp tema elus on möödas ja ta tahab minna edasi. Peale tempokat “pop-upimist” aega maha võttes ja kodulinnas Sevillas (Hispaania) pere seltsis jõuluaega nautides sai ta aga enda jaoks täiesti ootamatu pakkumise. Aastaid tagasi Cannes Lions reklaamifestivalil Alejandroga tutvunud Imagine loovjuht Sven Luka otsustas, et on õige hetk härjal sarvist haarata (kusjuures härjavõitlus on pärit just Alejandro kodukandist Andaluusiast) ja hispaanlane Eestisse kutsuda. Alejandro võttis endale mõtlemisaja ning arutles oma võimalikku kolimist ka sõpradega. Oli tuttavaid, kes tulistasid tema suunas küsimärgilaviine ning… View Article
Facebook-Messenger-Application-Mobile-Logo
Kui Facebook lansseeris 2011. aasta augustis messengeri, ei osanud keegi sellest midagi väga arvata. MSN messenger oli sel hetkel kõige populaarsem instant messenger ning paljud ei mõistnud, milleks oli vaja lisaks Facebooki-seinal suhtlemisele ka chattida. Nüüd, veidi enam kui neli aastat hiljem on asjaolud muutunud. Võiks lausa öelda, et Facebook messenger on muutunud meie kõigi native messengeriks. Mida aga paljud ei tea, on see, et tegelikult ei ole Facebook messenger jäänud lihtsalt chattimise platvormiks (nagu seda on teinud näiteks konkurent Skype), vaid sellele lisatakse pidevalt juurde üha uusi lisavõimalusi. Kasuta messenger.com’i Enne lisavõimalustel peatumist tuleks kindlasti märkida ära, et Facebook… View Article
Screen Shot 2016-01-14 at 10.51.15
Aasta esimestes reklaamileidudes püüdsin otsida ainult reklaamklippe sellest aastast. Leidsin nii osavat momendi ärakasutamist, absurdsuse piiril või sellest üle triivivaid klippe, kauneid naisi, rassismitemaatikat ja palju muud. 1. Sel nädalal surnud David Bowie polnud ainukene muusikalegend, kes lähiajal meie seast lahkunud. Eelmise aasta lõpus suri näitek Mötörheadi solist Lemmy Kilimster (siinkirjutaja üks suur lemmikuid), kuid vahetult enne mehe surma plaanis Valio temaga reklaamklippi. Et Lemmy ootamatult suri, otsustas Valio oma uue reklaamklipi pöörata rokikuninga triubute-videoks. Kusjuures klipis kasutati võttepäeval aset leidnud improvisatsiooni, kus Lemmy ütleb, et ta ei joo piima. Kusjuures klipi autor on Imagine hea Soome sõber Hasan &… View Article