ARVAMUS JA INTERVJUUD

Digitaalturunduse müüdid ja trendid

08/06/2015

Minu käest on palju kordi küsitud, kas Facebooki on mõtet investeerida, kuna see kaob varsti niikuinii. Ma küsin alati vastu, et kas sa loobud täna telereklaami ostmisest kui televisioon tulevikus niikuinii kaob? Tõenäoliselt mitte. 71 miljardi dollarilise turuväärtusega Facebooki kadumine on täna müüt. Aga see ei ole digitaalturunduses ainus müüt. Neid on palju. Ja neid müüte on turule paisanud eelkõige väheste praktiliste digitaalturunduskogemustega turundajad. Seetõttu otsustasin, et kirjutan nii müütidest kui ka trendidest nii, nagu need ilma ilustamata on. Oma praktika najal.

MÜÜT 1: DIGITAALTURUNDUS ON KALLIS

Kui palju maksab FB lehe loomine? Kui palju maksab lihtsa veebilehe loomine? Sihtgrupini võib jõuda minimaalsete kulutustega. Näiteks jõuab Facebookis promo postituste kaudu 4000 kuni 5000 inimeseni kõigest 1€ eest päevas. Mõtle nüüd tele, välimeedia, prindi, raadio, või muu meediakanali peale. Ehk, kas digitaalturundus on ikka kallis?

MÜÜT 2: DIGITAALTURUNDUS ON ODAV

Veel mõni aeg tagasi arvati, et sotsiaalmeedia on tasuta kanal. Kui eesmärk on oma brändi, toodet ja teenust edukalt turundada, siis tuleb digitaalkanalitesse investeerida, aga teha seda nutikalt. Telereklaami panemine Youtube’i on odav, aga tulutu. Samamoodi printreklaami tegemine bänneriks on odav, aga tulutu. Mida nutikam oled, seda odavam on turundamine digitaalsete kanalite kaudu.

MÜÜT 3: SOTSIAALMEEDIA ON TEISMELISTELE

Sotsiaalmeedia ei ole pelgalt reisiselfide üles laadimine ja sõpradega chattimine. Tweet’idega on alustatud revolutsioone ja Facebooki postitustega on muudetud riigikorda. Sotsiaalmeedial on väga suur jõud, mida meie turundajad peame oskama rohkem ära kasutada enda huvides. Sotsiaalmeedia ei ole ammu enam “teeme kui aega ja raha üle jääb” turundus. Sotsiaalmeedia tuleb teha oma brändi peamiseks turunduskanaliks, sest mitte kusagilt mujalt ei näe me vahetut tagasisidet oma brändile. Aga… Sotsiaalmeedia, see ei ole ainult Facebook. Ja sotsiaalmeediat ei saa me kontrollida. Kui me sinna siseneme, siis tagasiteed ei ole.

Kui on hea lahendus, siis sotsiaalmeedias levib see nagu kulutuli.

MÜÜT 4: SEARCH ENGINE OPTIMIZATION (SEO) ON SURNUD

SEO ei ole surnud. Pigem otsingu ülesehitus, ehk nii sisu kui vorm, muutuvad ajaga. Nende muutuste ja trendidega peab kursis olema. Muutuste korral tuleb vastavad muutused teha ka oma veebilehel, et otsingumootorid veebilehe lihtsasti üles leiaksid ja otsingumootorites kuvaksid.

MÜÜT 5: VIRAL ON ÜLIM EESMÄRK

Sinu ülim eesmärk on kasumi teenimine toodete ja teenuste müügist. Viraliga saavutad sa küll kõrge reachi, aga see ei garanteeri su brändile engagementi.

Kõrge reach’i, aga madala engagement’iga kampaania.

MÜÜT 6: ENGAGEMENTI ON RASKE SAAVUTADA

Kui ennast oma kliendi rolli panna ja hästi läbi mõelda kogu kliendi ostutsükkel ja see kõik läbi mõelda ka digitaalsetes kanalites, siis ei ole keeruline klienti engage’ida. Mõtle alati, mida sinu klient teeb. Detailideni välja. Pane ennast kliendi rolli. Ja joonista see paberile. Kui see kõik on selge, siis leia moodused, kuidas klient “sinu omaks” saab.

MÜÜT 7: KASUMLIKKUSEKS ON VAJA SUURT TRAFFIC’UT

Keegi ei kahtlegi, et suurem külastajate number loob eelduse suuremaks müügiks. Samas peab see külastaja olema kvaliteetne, et ta sinult ostaks. Ehk oluline ei ole fännide üldarv, vaid kvaliteetsete fännide kogus. 10000 vabatahtlikult liitunud fänni on sulle olulisemad kui 50000 auhinnamängu peale tulnud fänni.

MÜÜT 8: MUL ON VAJA MOBIILIÄPPI

Kui su teenus või toode on selline, mille kasutamiseks klient vajab mobiiliäppi, siis küll. Aga enamustel sellist toodet või teenust ei ole. Mõtle alati, mis äppe sina ise kasutad ja siis mõtle, miks sinu ettevõtte äppi peaks keegi teine kasutama. Võibolla piisab mobiiliveebist. Vähemalt esialgu.

Kui sa arvad, et digitaalturunduses on veel müüte, mida ümber lükata, siis kirjuta mulle margo.kytt@imagine.ee või kui sa tahad sel teemal juttu vesta, siis oled teretulnud külla. Joome kohvi ja arutleme turundusteemadel laiemalt. Aga lisaks müütidele ka trendidest.

 

TREND 1: CONTENT IS THE KING

Kui me tahame rääkida content’ist, siis sageli me mõtleme sellele, mida huvitavat me oma klientidele räägime. Ja me unustame ära kõige olulisema, mis see content on? Content on tegelikult toode või teenus, mida klient vajab ja mida sina talle pakud. Digitaalsetes kanalites samamoodi. Me pakume inimestele content’i, mis viivad lõpuks sinu toote ostuni. Bränditud content samas peletab klienti eemale. Pead olema kaval. Paku klientidele haaravat visuaalset contenti. Ja ole järjepidev. Ehita oma turundus content’i peale üles. Kõige paremini oskavad content’i luua moetööstused. Loomulikult on neil ka seda lihtsam teha kui näiteks leivatööstusel, aga lihtne neil ei ole. Sest moetööstuses on oluliselt suurem konkurents kui mõnes muus tööstusharus.

TREND 2: VISUAL STORYTELLING

Ärge rääkige oma brändist. Rääkige inimestest ja looge liigutavaid lugusid. Mitte kedagi ei huvita teie bränd kui see jutt tuleb teie suust. Pange inimesed lugusid looma ja edasi rääkima. Looge visuaalset sisu, mis on lugejale huvitav ja atraktiivne ja mida jagatakse sõprade ja tuttvatega ning mida meedia võimendab.

TREND 3: MOBIILIST SAAB PÕHIKANAL

Mobiil on esimene ja viimane koht, mille kaudu klient näeb sinu infot. Ehk mobiili ekraanist saab primaarne ekraan teleri ja arvutiekraani asemel. Kui sinu content-kanalid on kliendi jaoks ebamugavad, siis ta loobub nendest. Seega soovitan võimalikult kiiresti korrastada oma veebilehe ja teha see mobiilikasutajale mugavaks.

TREND 4: INIMESED AINULT EI TARBI SISU, VAID LOOVAD SISU ISE

Me usume seda, mida meie sõbrad postitavad sotsiaalmeediasse ja mis jõuab meie uudisvoogu. Ja me usume seda järjest enam. Lisaks loome me ise sisu: sõimates poliitikuid, kommenteerides spordisündmusi, kritiseerides avaliku elu tegelaste riietust, mõnitades presidentiprouat, jne. Sõprade jagatud postitustes me usume isegi seda, mis ei ole tõsi. Usume, sest sõbrad jagasid. Ja me jagame neid lugusid edasi.

TREND 5: SA OLED SEE, KES SA OLED GOOGLE’I ARVATES

Nii tarbijad kui ka B2B kliendid usaldavad seda, mida nad näevad Google’i otsingu esilehel. Kuna täna luuakse ettevõttest esmamulje online’is, siis kui sind ei ole Google’i esilehel, ei ole sind olemas.

TREND 6: 360-KRAADI TURUNDUSEST 365-PÄEVA TURUNDUSENI

Kui digitaal kui meediaväljund tekkis, siis turundajad hakkasid rääkima 360-kraadi turundusest. Ehk kuidas me oma meediaeelarvega katame võimalikult efektiivselt võimalikult palju meediakanaleid, et jõuda võimalikult paljude inimesteni. Seejuures integreerides traditsioonilise meedia uue meediaga. Täna me räägime sellest ikka veel, kuigi me teame, et see mudel ei toimi juba ammu. Aga meediaagentuurid ei ole leidnud uut nende jaoks tasuvat mudelit ja seetõttu sellest jätkuvalt ka räägitakse. Aeg on aga hakata rääkima hoopis 365-päeva turundusest. Pole oluline kui suure katvuse sa oma lühikese kampaaniaga saad. Palju olulisem on kui kaua sa suudad hoida oma brändi, toodet või teenust atraktiivse ja ihaldusväärsena. Kui kaua inimene sinu brändis elab? Kas 14 päeva 360-kraadi mudeliga või 365 päeva 365-päeva mudeliga?

TREND 7: PLATVORMID POLE OLULISED

Platvormidele ja tehnilistele lahendustele ei keskenduta. Neid ei arendata oma rahadega. Neid laenutatakse ja kasutatakse oma lugude rääkimiseks, oma content’i tarbijale viimiseks. Me sageli unustame, et lood ei ole Google Adwords’is või Facebook Ads’is. Need on kõigest platvormid, ehk vahendid meie lugude levitamiseks.

Teema kokkuvõtteks mõtle sellele, et kui sina ei anna auditooriumile seda, mida auditoorium soovib, siis ta leiab selle kusagilt mujalt.

Kui sul tekkis mõtteid või sa tahaksid sel teemal pikemalt juttu ajada, siis kirjuta mulle margo.kytt@imagine.ee. Lepime aja kokku, joome kohvi ja ajame juttu. Teema on ju väga huvitav.

Margo Kütt, Imagine loovjuht ja strateegiline planeerija

Screen Shot 2017-09-07 at 15.56.33
Aegade alguses (ehk 2010. aastal) oli Instagram üks lihtne piltide jagamise platvorm, mille võlu seisnes selles, et kõik, mis üles läks oli kiire ja üsna toores. Praeguseks ajaks on Instagramist saanud võimas sotsiaalmeedia kanal, millel on 700 millionit igakuist aktiivset kasutajat. Kuid selle algne kontseptsioon on üsna palju muutunud. Lihtsast platvormist, kus oma pilte jagada on saanud paljude võimalustega mega-app, mis oma algoritmidega valib piltide järjestust. Lisaks on sellest lihtsa loogikaga piltide jagamise rakendusest saanud võimas turunduskanal, kus saab mitmel kujul reklaame postitada, oma toodet turundada läbi influencer’ite, sihtida täpset sihtrühma jpm. Nüüd toomegi välja mõned mõtted, mida võiks Instagramis turundades kindlasti katsetada (või vähemalt arvesse võtta).
logo2
TALLINN, 12. oktoober 2016 – Reklaamiagentuuri Imagine AD OÜ omanikud ostsid täna reklaamiagentuuri EstTBWA OÜ ja müügiedendusagentuuri Tequila AD OÜ. „Me otsustasime müüa, kuna tahame 100% keskenduda meediaärile. Imagine AD näol leidsime EstTBWA-le ja Tequila AD-le hea uue peremehe, kellega koostöös saame reklaami- ja meediaklientide teenindamiseks jõud ühendada“, ütles Creative Media Service OÜ juhatuse liige ja partner Kristian Hein. „2003. aastal kui ma Imagine asutasin, siis tõuke selleks andis toonane EstTBWA juht Kristian Hein. Tema kutsus mind TBWA-sse projektijuhina tööle. Mõtlesin, et proovin kõigepealt oma agentuuri teha. Kui ma ebaõnnestun, siis ega mu oskused halvemaks lähe ja küll Kristian mind… View Article
9k=
Käisin juuni keskel Cannes Lions 2016 reklaamifestivalil. Mõtteid ja inspiratsiooni, mida nii enda kui Imagine jaoks sai  ammutatud, oli palju. Uusi ja väga huvitavaid inimesi sai ka kohatud kümneid ja kuigi need nädal aega olid ülimalt intensiivsed, olid need taaskord rohkem harivad kui kolme aasta jagu Eestis toimuvaid seminare ja konverentse kokku. Mida ma endiselt soovitan kõigile turundusjuhtidele. Unustage kodumaised konverentsid ja paluge oma ettevõtte juhil teha kulu asemel investeering ja lennutada teid Cannes’i reklaamiafestivalile, sest seal ei räägita ainult reklaamist. Pooled ettekannetest on puhtalt turunduslikku laadi. Suur osa keskendub brändile, paljud ettekanded sotsiaalmeediale ja sisuturundusele jne. Investeeringust jagub inspiratsiooni… View Article
1111
Olen sel aastal palju mõelnud, mida võiks senises elus omandatule juurde õppida. Kuidas end harida ja olla sellega eeskujuks oma lähedastele. Minu suurimaks kooliks saab kindlasti olema juuni lõpus Cannes Lionsil osalemine – plaanin ammutada kõike, mis minu lokipahmaka alla mahub. Sõbrad Instagramist ja näoraamatust võiksid end juba valmis panna, mul on isegi postituste lemmikfiltrid välja valitud. Aga Cannes’ist lähemalt juba juuni kolmandal nädalal. Oma reklaamileidudes keskendusingi enesearendamisele. Ma polnud Eestis märganud reklaame, mis kutsuksid reklaami või psühholoogiat õppima. See on kummaline, sest neile aladele saaks ju väga lahedaid klippe luua. Näiteks leidsin lõbusad Miami Ad School reklaamid, mille loojateks… View Article
artikkel
Mängin sel hooajal Eesti IV jalgpalliliigas. Et minu tiim, peamiselt välismaalastest koosnev Rumori Calcio otsis pika hooaja kulude katteks särgisponsoreid, otsustasin pakkuda võimalust ka Imagine’ile, kus copywriterina töötan. Kuigi Imagine’i asutaja ja loovjuht Margo Kütt on eelkõige tuntud kui Eesti kõige kirglikum jäähokifänn, on ta ka muust spordist alati lugu pidanud ning oli panustamisega nõus. Nüüd ehib Rumori Calcio võistlusvormi rinda selgelt peasponsori Imagine’i nimi. Rumori Calcios mängib nõnda palju erinevaid rahvusi, et loetlemisel jääb isegi mõlema käe sõrmedest puudu. Esindatud on Eesti, Itaalia, Venemaa, Itaalia, Gruusia, Saksamaa, Holland, Prantsusmaa, Poola, Egiptus, Palestiina, Hispaania. Episoodiliselt on külalisesinejana käinud end näitamas… View Article
pilt
Telereklaamis pöörame enamasti tähelepanu visuaalile. Meid lummavad kaunid vaated loodusest või inimestest, panevad ahhetama tehnoloogilised uuendused või naerutavad koomilised situatsioonid ja dialoogid. Kuid väga oluline on ka see, mida me kuuleme. Reklaamimuusikat alahinnatakse ja tihtipeale ei panda sellele rõhku, kuid õige valik võib muidu keskmise klipi või artisti muuta maailmakuulsaks. Reklaamimuusika võeti esmakordselt kasutusele 1922. aastal ühes New Yorki raadios, kuid teleklippidesse jõudis muusika alles 1955. aastal, kui Jaapani kellatootja Seikosha (praegu tuntud Seiko) oma mustvalges reklaamis jingel’it kasutas. Pop-muusika võidukäik reklaaminduses algas märksa hiljem, kuumadel 70ndatel. Tõsi, esimene superhitt kirjutati spetsiaalselt reklaami jaoks. 1971. veebruaris läks raadioeetrisse Coca-Cola tellitud… View Article
CcYXuVkW8AUJ5Ja
Heade filmidega on enamasti nii, et kui neile kiputakse järg tegema, kukub see välja kas kehvasti või väga kehvasti. Vähesed järjed on olnud paremad, kui esimene osa, kuid filmikriitikute arvamusele tuginedes on kõige tuntumad ehk Terminatori ja Godfatheri teised osas. Tegelikult on reklaamidega samamoodi – kui oled korra midagi väga head teinud, on sellele samaväärset järge väga raske luua. Hea näide on eelmisel aastal Cannes Lions’il võimsa tulemuse teinud Geico Unskippable. Kõik reklaamindusega kuidagi seotud olevad inimesed mäletavad klippi, kus suur bernhardiin mannekeenidena seisva perekonna nõudest spagethi bolognese’t lõhverdas. Selle reklaami meeldivus on kindlasti maitse asi, kuid kindlasti oli see… View Article
123
Eelmise aasta septembris teatas Facebooki juht Mark Zuckerberg, et tulemas on muudatused seoses “Meeldib” nupuga. Paljud ootasid ja lootsid, et uueks nupuks saab “Ei meeldi” (dislike), kuid mina arvasin, et Facebook sellise negatiivse ja halvustava nupuga välja ei tule. Ja juba kuu aega hiljem teatas Facebook, et nad on jube uue lahendusega valmis saanud ning asuvad seda testima Hispaanias ja Iirimaal. Paistab, et nende lahendus toimis kohe esimesel korral, sest alates eilsest on lahendus saadaval kõikidele Facebooki kasutajatele. Lihtsalt mine hiirega “Meeldib” nupule, oota hetk ja siis avanebki sul võimalus valida teisi emotsioone. Natuke parandamist muidugi Eesti versioon vajab, sest emotikonide… View Article
11882379_10153589445633669_4859321794435226510_o
Igasugused tabelid on sageli tõlgendamise küsimus, kuid meil on sellegipoolest hea meel tõdeda, et Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu koostatud pingereas oleme neljandal kohal. Kõnealune tabel kajastab 2015. aastal võidetud auhindu reklaami, disaini ja digitali kategooriates ning selle eesmärk on reastada loovtööstusega tegelevad ettevõtted vastavalt nende võidetud loovauhindade järgi. Olgu lisatud, et tabel pole Eesti Turunduskommunikatsiooni Agentuuride Liidu hinnang agentuuride loovusele, vaid see mõõdab loovauhindu ehk auhindu, mis mõõdavad loovust. Mõistagi pole kõik jagatavad auhinnad sama kaaluga (Cannes’ Lions on olulisem kui Kuldmuna 🙂 ) ja seetõttu on väljatöötatud punktisüsteem, millest tabeli koostamisel juhindutakse. Loovusauhindade koondtabelisse ilmuvad punktid järgmiselt: Kuldmuna ja… View Article
Screen Shot 2016-02-11 at 12.30.31
Kolm nädalat tagasi näitasime sel aastal esimest korda reklaamileide. Kõige kallima reklaamisekundiga Super Bowlile järgneval nädalal on reklaamileiud sisuliselt kohustuslikud. Eriti maailma kõige kuulsama ühe-päevase võistluse 50ndal juubeli järel. Kuid tundub, et Super Bowli reklaamivaheajad hakkavad oma maagilisust kaotama. Näiteks paljud brändid, kes viimastel aastatel alati Super Bowlil esindatud (Volvo, Adobe jpt.), pidasid sel aastal mõistlikumaks 30-sekundilise klipi eest viite miljonit dollarit mitte välja käia. Need, kes eelarvet siiski kergendasid, näitasid erinevat taset, kuid meie noppisime välja kõige rohkem tähelepanu saanud klipid. Mitte oma lemmikud, vaid kõige populaarsemad. Ameeriklased lagistavad ehk endiselt jalaga-perse absurdihuumori peale naerda, kuid vähemalt minu meelest… View Article
iphone
Facebooki tegemistega ja muudatustega on raske sammu pidada, sest uuendustele ei paista lõppu tulevat. Alljärgnevalt on kirjeldatud vaid üheksat neist. 1. Liikuvad profiilipildid! Jah, nüüd saab Facebookis oma profiilipildiks panna gif-formaadis animatsioone. Eriti lahedad näevad välja pildid, kus liigub vaid mingi detail, nn cinemagraph stiilis animeeritud pildid. Kui ise ei oska meelepärast pilti koostada, on selleks mitmeid rakendusi ja abivahendeid: Flixel Animoto Diptic Adobe Post Boomerang (Instagram) 2. Facebook “dislike” nupp on väidetavalt üks nõutumaid võimalusi, kuid siiani pole Facebook seda siiski kasutusele võtnud. Uuendusena on tulekul (mõnel juba olemas) hoopis nupud nagu “love”, “haha”, “wow”, “sad” and “angry”. Vaata… View Article
aleweb
Alejandro Masferrer, the founder of The Pop Up Agency, one of the world’s most well-known agency of digital concepts, decided late last year that one stage of his life was over, and he wanted to move on. While taking some time off, after the fast-paced “pop-upping”, and enjoying Christmas time with his family in his hometown Seville (Spain), he received an entirely unexpected offer. Sven Luka, the creative director of Imagine, who had met Alejandro years ago at the Cannes Lions, decided that it was the right moment to grab the bull by the horns (moreover, it is Alejandro’s home… View Article
aleweb
Maailma ühe tuntuma digitaalkontseptsioonide agentuuri The Pop Up Agency looja Alejandro Masferrer otsustas eelmise aasta lõpus, et üks etapp tema elus on möödas ja ta tahab minna edasi. Peale tempokat “pop-upimist” aega maha võttes ja kodulinnas Sevillas (Hispaania) pere seltsis jõuluaega nautides sai ta aga enda jaoks täiesti ootamatu pakkumise. Aastaid tagasi Cannes Lions reklaamifestivalil Alejandroga tutvunud Imagine loovjuht Sven Luka otsustas, et on õige hetk härjal sarvist haarata (kusjuures härjavõitlus on pärit just Alejandro kodukandist Andaluusiast) ja hispaanlane Eestisse kutsuda. Alejandro võttis endale mõtlemisaja ning arutles oma võimalikku kolimist ka sõpradega. Oli tuttavaid, kes tulistasid tema suunas küsimärgilaviine ning… View Article
Facebook-Messenger-Application-Mobile-Logo
Kui Facebook lansseeris 2011. aasta augustis messengeri, ei osanud keegi sellest midagi väga arvata. MSN messenger oli sel hetkel kõige populaarsem instant messenger ning paljud ei mõistnud, milleks oli vaja lisaks Facebooki-seinal suhtlemisele ka chattida. Nüüd, veidi enam kui neli aastat hiljem on asjaolud muutunud. Võiks lausa öelda, et Facebook messenger on muutunud meie kõigi native messengeriks. Mida aga paljud ei tea, on see, et tegelikult ei ole Facebook messenger jäänud lihtsalt chattimise platvormiks (nagu seda on teinud näiteks konkurent Skype), vaid sellele lisatakse pidevalt juurde üha uusi lisavõimalusi. Kasuta messenger.com’i Enne lisavõimalustel peatumist tuleks kindlasti märkida ära, et Facebook… View Article