craft-fig

Pole hullu. Mina ka tegelikult ei teadnud. Asi ei ole selles, et sina või mina oleksime lollid. Asi on selles, et meediakanalites on sisuturunduse kontseptsiooni tihti valesti mõistetud. Sisuturundus ei ole üks kommertsartikkel uudisteportaalis või lühike müügisõnum ettevõtte sotsiaalmeedia kontol. Sisuturundus ei ole ka iganädalased lühikesed müügisõnumid kellegi sotsiaalmeedia kontol.

Praeguses digi-põhises maailmas on kõik inimesed justkui individuaalsed meediaettevõtted, vahendades oma Facebooki seinal pidevalt uut informatsiooni. Meie rusikareegel info tarbimiseks tundub olevat, et see tuleb üles korjata sama kiiresti kui põrandale kukkunud maiustus – maksimaalselt viie sekundiga, muidu pole see enam söödav. Aga kas pidev sisu tootmine mistahes meediakanalis müüb isegi siis, kui see pole eriti asjakohane?

Ma säästan su aega sellele küsimusele vastuse otsimisega. See vastus on kindel ei. Põhjus on ka lihtsamast lihtsam – kui ma kirjutan halva teksti, siis sa ei taha/ei viitsi seda lugeda, eks? Kui ma nüüd kirjutan seda sama halba teksti regulaarselt iga esmaspäev, kolmapäev ja reede, ei taha sa seda ilmselt ikka veel lugeda. Lisaks olen ma muutunud sinu jaoks hirmus tüütuks.

Aga milline on siis (hea) sisuturundus? Esimese asjana tuleks aru saada, et sisuturundus ei ole ühekordne tegevus, vaid järjepidev, strateegiliselt läbimõeldud protsess, mille sisu peab andma sihtgrupile mingi väärtuse. Eesmärk on tekitada oma publikus sinu ettevõtte vastu huvi ja nendega pisut kurameerida, mitte kohe midagi müüma hakata. Sa otsid ju pikaajalist suhet ja nagu iga uue suhte alguses, kehtib ka siin sama põhimõte – kõigepealt tuleb üksteisega rohkem tutvuda ja teha vähemalt kolm deiti, enne kui asjaga tõsisemalt edasi lähed. Aga pea meeles, et huvi tuleb äratada juba esimesel korral, muidu teisi deite ei järgne. Seega pane oma sisu publiku jaoks huvitavasse konteksti ja oled juba hea esmamulje jätnud.

Et minu jutul oleks rohkem kaalu, istusin selle teema jaoks meie strateegi Margoga korraks maha ja kuulasin, mis tema 23 aastat kogemust meedia- ja reklaamivallas talle sisuturunduse kohta näidanud on. Arutlesime koos erinevate punktide ja heade-halbade näidete üle ning oma märkmetele hiljem otsa vaadates sain aru, et selleks, et alustada oma sisuturunduse strateegia loomist, tuleks enne mõelda sellistele küsimustele:

  • Kui sul oleks oma ettevõtte/brändi tutvustamiseks ainult üks lihtlause, siis milline see oleks?
  • Milliste märksõnadega minu toode/teenus seostub?
  • Millisesse konteksti minu toode/teenus/bränd sobitub?
  • Millist sisu ja millal on mõtet sotsiaalmeedias postitada?
  • Kuidas tekitada vajadus sinu toote/teenuse järele, vastavalt hetkeolukorrale?
  • Kuidas astuda oma publikuga dialoogi, mitte edastada staatilist sisu?

Kui sa oskad nendele küsimustele vastata ja eelnevaid punkte sihikindlalt jälgida, sünnib sinu paarist deidist tõenäoliselt õitsev ja pikaajaline suhe.

Screen Shot 2017-09-07 at 15.56.33

Aegade alguses (ehk 2010. aastal) oli Instagram üks lihtne piltide jagamise platvorm, mille võlu seisnes selles, et kõik, mis üles läks oli kiire ja üsna toores. Praeguseks ajaks on Instagramist saanud võimas sotsiaalmeedia kanal, millel on 700 miljonit igakuist aktiivset kasutajat. Kuid selle algne kontseptsioon on üsna palju muutunud. Lihtsast platvormist, kus oma pilte jagada on saanud paljude võimalustega mega-app, mis oma algoritmidega valib piltide järjestust. Lisaks on sellest lihtsa loogikaga piltide jagamise rakendusest saanud võimas turunduskanal, kus saab mitmel kujul reklaame postitada, oma toodet turundada läbi influencer’ite, sihtida täpset sihtrühma jpm. Nüüd toomegi välja mõned mõtted, mida võiks Instagramis turundades kindlasti katsetada (või vähemalt arvesse võtta).

 

1. Target users for ads based on their activity

Instagramis on nüüd võimalik lisada reklaame, mis on sihitud inimestele, kes on juba sinu Instagrami kontol aktiivsust üles näidanud – näiteks külastanud ettevõtte profiili, saatnud direct message, vaadanud videot, kommenteerinud, like’nud või save’nud postitust. Siinkohal saab valida ka kindla ajavahemiku, millal ta seda teinud on.

 

Screen-Shot-2017-08-17-at-1.58.30-AM

credit: AdEspresso

 

2. Banned hashtags

Kas teadsid, et kui kasutada oma pildi all keelatud hashtag’i, siis muutuvad ka kõik ülejäänud pildi all olevad hashtag’id tühisteks ja kaotavad nähtavuse. Võiks arvata, et keelatud hashtag’ide alla kuuluvaid vaid pornograafilise alatooniga sõnumid, kuid tegelikult see nii ei ole. Peamiselt on keelatud need hashtag’id, mille kasutamist võib seostada spämmiga – mingit kindlat loogikat keelatud hashtag’ide taga Instagrami poolt avalikustatud ei ole. Keelatud hashtagide alla kuuluvad näiteks: #todayimwearing, #tanlines, #boho, #elevator, #skype, #curvy, #snapchat, #easter jne.

 

IMG_5719

credit: Instagram

 

3. Broadcasting

Instagram Live Stories funktsioon oli selle aasta alguses kuum teema, kuid praeguseks on selle kasutus väga madal ja Instagram katsetab pidevalt uusi funktsioone, mille abil live’e populaarsemaks muuta. Alguses lisati võimalus salvestada live enda camera roll’ile, see aga endaga suurt muutust kaasa ei toonud. Hetkel katsetab Instagram uuendust, mis teeb võimalikuks live ajal vaatajatega broadcast’ida ning seeläbi ka live intervjuusid teha.

 

Screen-Shot-2017-08-17-at-2.29.37-AM-1024x591

credit: AdEspresso
4. Instagram boost

Üks hea uudis kõikidele turundajatele on see, et nüüdsest jääb Instagram sponsored post’idele engagement külge ehk like’d ja kommentaarid ei kao ära, vaid jäävad feed’il olevale pildile. Lisaks saab pildi alt kohe ka reklaami tulemusi vaadata ning analüüsida.

 

IMG_5720 credit: Instagram

 

5. Branded content tagging

Juba pikalt on vaevanud kõikide Instagrami kasutajate päid küsimus, kuidas eristada influencer’ite soovitusi reklaamidest. Küll on proovitud sellele probleemile lahendust leida näiteks hashtag #ad abil või lihtsalt postituse alla “sponsored by” kirjutades, aga nüüd on Instagram valmis meisterdanud kõigile üheselt mõistetava lahenduse. “Branded content Tagging” on võimalus influencer’itel täägida oma pildile ettevõtte, kellega (rahalises) koostöös see postitus on sündinud. See lahendus aitab lihtsasti eristada reklaami mitte reklaamist ja muudab läbi selle Instagrami palju puhtamaks, selgemaks ja läbipaistavamaks. “Branded content Tagging” võimalus on saadaval nii postitustele kui ka Story’dele. Hetkel on see saadaval vaid suurematel kasutajatel, kuid loodetavasti on juba õige pea ka meie influencer‘itel ja ettevõtetel lootust sellega tutvust teha!

 

IMG_5946

credit: Instagram

 

6. 10K swipe up option

Vähemalt iga veebipoe, blogi ja ajakirja (ning soovituslikult ka kõikide teiste) Instagrami kasutajate eesmärk võiks nüüdsest olla 10 000 followeri, sest just selle arvuga on võimalik Instagram Stories “swipe up” võimalus. “Swipe up” on ideaalne viis juhtida potentsiaalseid kliente oma veebipoodi ning seeläbi suunata neid ostu sooritama. Instagrami keskkond on loodud inspireerima ning kui suudad kedagi oma Story’ga inspireerida, siis on “swipe up” peaaegu garanteeritud!

 

IMG_5957

credit: Instagram
postituspilt

Igal inimesel on olemas loomevõime. Loovus võimaldab mistahes valdkonnas probleeme uuel viisil lahendada või leida ühele probleemile koguni mitu lahendust. Vahel on aga tunne, et ei suuda ühtegi head ideed genereerida ja mõtteprotsessil seisab justkui suur ja kõrge sein ees, millest üle ronida ei ole võimalik.

Sellistel hetkedel kipuvad loovuse loomulikku kulgu takistama inimese peas olevad sundmõtted, näiteks hirm vigu teha, liiga loogiline mõtlemine ja ka levinud valearvamus, et “mina ei olegi loov”.

Tegelikult tulenevadki viimasest valearusaamast kõik teised loovust piiravad sundmõtted. Hea viis sellistest mõtetest ja tunnetest vabanemiseks ning end taas loovale lainele saamiseks on Emotional Freedom Technique ehk EFT.

Meil käis külas EFT terapeut Katrin Aarma, kes näitas kiirkoolituse vormis, kuidas mainitud tehnikat loovuse edendamiseks kasutada. Selleks, et ka laiemale publikule edasi anda, mida EFT endast täpsemalt kujutab, nõustus Katrin vastama allpool mõnele meie küsimusele:


1) Katrin, räägi nüüd täpsemalt, mis on EFT? EFT-d on muidugi parem kogeda kui sõnadega edasi anda :). Aga proovin siiski. Lühidalt on EFT ehk emotsionaalse vabaduse tehnika teraapiavorm, mis ühendab endas teadmised ja kogemused Hiina meditsiini akupunktuurist ning tänapäeva psühholoogiateadusest. Seega kasutatakse EFT-s nii vestlus- ja sõnateraapiat kui ka füüsiliselt sõrmeotstega akupunktuuri punktide mõjutamist.


2) Kuidas selle rakendamine välja näeb? EFT seansi alguses sõnastab klient probleemi, vajadusel terapeudi abiga. Seejärel alustab terapeut, või klient ise terapeudi juhendamisel, kindlatele akupunktuuri punktidele “koputamist”. See mõjutab füüsiliselt inimese kesknärvisüsteemi, mis saadab seepeale infot teatud ainete (neurotransmitterid, hormoonid) vabastamiseks organismis — see iseenesest mõjub juba rahustavalt, nagu näiteks massaažki. Samal ajal toimub kindla loogika alusel ülesehitatud sõnateraapia abil probleemi nö ümberprogrammeerimine mõistuse tasandil (kognitiivne osa). Tulemusena suudab inimene varem tugevaid emotsioone tekitanud mälestust edaspidi vaadelda rahulikult. Olulised mälestused jäävad, kuid ei kutsu enam üha uuesti ja uuesti esile tugevat, vahel isegi igapäevaelu häirivat, reaktsiooni.


3) Kellel võiks EFT kasutamisest kasu olla? EFT sobib nii emotsionaalsete kui füüsiliste probleemidega (psühhosomaatiliste haiguste puhul) tegelemiseks. Kuid kindlasti pole EFT-st abi ainult siis, kui nö häda juba käes, vaid EFT aitab ka lihtsalt inimest tasakaalustada, avada potentsiaali, loovust, tõsta motivatsiooni, leida segastel aegadel selgust.


4) Kuidas sina EFT tehnikani jõudsid? Ühelt poolt viis mu professionaalne tee selle tehnikani — tegelesin varem coaching’uga ning üks hetk avastasin, et teatud kohtade peal coaching ikka ja jälle enam inimesi edasi ei aidanud. See koht oli klassikaline “jaa, ma saan mõistusega aru ja see kõik on loogiline, aga mu tunne on midagi muud…”. Ja coaching’u tööriistakasti valikust jäi emotsioonidega tegelemiseks minu jaoks võimalusi väheks. Teiselt poolt tõukasid mind EFT-d proovima mu isiklikud vajadused. Võin öelda, et läksin esimesele kursusele küll huviga, kuid pigem skeptiliselt ning kindlasti mitte eesmärgiga, et sellest tehnikast võiks saada mu peamine inimestega töötamise viis. Aga isiklik kogemus osutus niivõrd muljetavaldavaks, et huvi muudkui süvenes ning kestab siiani.    


5) Kui peaksid EFT – d kirjeldama ühe sõnaga, siis mis see sõna oleks? Avardav.


6) Mida peaks selleks tegema, et EFT tehnika selgeks saada? On see raske? Tehnika ei ole tegelikult üldse raske. Igaüks võib selle enda tarbeks ära õppida. Tean inimesi, kes on EFT alused selgeks õppinud raamatute ja internetist leitavate videote põhjal. Samas toimub Eestis ka live-koolitusi. Iseenda aitamiseks piisab ühe kursuse läbimisest ja aluspõhimõtete selgekssaamisest. Minu õpetaja on olnud Tron Enger, Norra juurtega terapeut, ning täna olen 3. astme META-EFT praktik.


7) Kirjelda pisut, mis inimestega tavaliselt juhtub, kui on mõned sessioonid sinuga koos läbi teinud? EFT teraapia puhul on tore see, et ei pea ootama mõne seansi möödumist, et midagi juhtuma hakkaks. Midagi toimub kindlasti juba esimesel korral. Peamine, mida tean nii omast käest kui klientide tagasisidest, on ahhaa-elamuste saamine, rahu-, kindlus- ja selgustunde kogemine. Lisaks juhtub ka tihti, et inimesed hakkavad peale seanssi tegutsema, teades täpselt, mida järgmiseks on vaja teha või kuidas ise ennast edaspidi paremini hoida.


8) Kuidas võiks EFT loovat mõtlemist edendada? Kahel moel. Esmalt on EFT väga hea ärevuse ja liigse pinge mahavõtmiseks — ning loovus õitseb rahulikus ja rõõmsas keskkonnas. Teiseks, kuna EFT-ga tehakse emotsioonide kõrval tööd ka mõttetasandiga, avardab see uute seoste loomise võimet — ja mida muud loovus on kui uute seninägematute seoste loomine.