Imagine

UURINGUD: Instagrami algoritmid

15/11/2017
ffdfeba6ec0b1d5d856c754a615b0eae

2016. aasta kevadel, kui Instagram teatas, et ei lähe enam edasi kronoloogilises järjekorras piltide feediga, olid paljud Instagrami kasutajad selle otsuse üle tõredad ning selle muutmiseks koguti 24h jooksul üle 70 000 allkirja. Kuid see ei takistanud Instagramil oma otsususele kindlaks jäämast. Instagram põhjendas otsust kasutajate arvu ja engagement’i tõusuga. Hetke seisuga ei jõua ~70% jälgitavate kasutajate postitustest feedile – miks see nii on ja kuidas olla Instagrami poolt soositud ja töötada algoritmiga kooskõlas?

Instagrami algoritmi loogika baseerub ideel, et kasutajani jõuaksid täpselt need postitused, mis teda potentsiaalselt kõige rohkem huvitavad. Näiteks kui kasutaja on like’nud mitmeid reisipilte, siis tema feed’ile ilmub ka tulevikus rohkem reisipilte. Ometi on mõned lihtsad nipid, mis aitavad Instagrami organic reach’i ja engagement’i kõrgena hoida:

👉Postita siis, kui sinu jälgijad on aktiivsed. Informatsiooni selle kohta, millal nende aktiivsus kõige suurem on, näed oma Instagram Insights’ist.

👉 Võti peitub engagement’is! Mida rohkem sa tunned oma jälgijaid, kasutad nende sõnavarasse kuuluvaid sõnu ja postitad just neile suunatud sisu, seda rohkem nad sinu poolt loodud content’iga engage’vad. Kui sa täpselt ei tea, milllised sinu jälgijad on, siis piilu Instagram Insights’i – just seal näed oma follower’ide sugu, vanust, asukohta, aktiivseimat kellaaega jpm.

👉 Kasuta hashtag’e! On tõestatud, et postitus, millel on vähemalt 1 hashtag on 12.6% suurema engagement’iga, kui ilma hashtag’ita postitus. Instagram soosib täpseid ja relevantseid hashtag’e. Kuid postita need kindlasti pildi alla, sest kommentaaridesse lisatud hashtag’idel pole kuigi suurt kandepinda.

👉 Tee koostööd influencer’itega! Üks koostöö influencer’iga võib olla edukam kui aasta jagu kvaliteetseid postitusi. Katseta endale sobivaid lahendusi, olgu selleks kas Instagram takeover, loosimine või lihtsalt product placement postitus.

👉 Väldi shadowban’i. Shadowban’iks kutsutakse neid kasutajaid, mis on küll olemas, aga mille levikut Instagram absoluutselt ei soosi – nende kasutajate hashtag’id ei ilmu kunagi Instagram Explore page alla ning nende postituste reach ja engagement on väga madal. Tihti saavad shadowban’i väga ebakvaliteetset sisu postitavad ning liigselt hashtag’e kasutavad kasuatajad.

👉 Instagram soosib pilte, mis kohe alguses saavad palju kommentaare ja like’e. Siinkohal on abiks näiteks Instagram direct’i grupp, kuhu kuuluvad kasutajad alati oma uusi postitusi jagavad. Seejärel kommenteerivad ja like’vad kõik grupi liikmed kohe teise grupiliikme postitust.

👉 Mida rohkem mõne kasutajaga direct message‘id vahetad või postitusi like’d ja kommenteerid, seda suurema tõenäosusega ilmuvad nende postitused sinu ja tema feed’i ette otsa.

👉 Postita tihti. Instagram soosib kasutajaid, kes postitavad vähemalt 1 kord päevas.

👉 Mida suurem on postituse organic reach, seda rohkem Instagrami algoritmid seda ka omakorda võimendavad.

👉 Kasuta pealkirjas sõnu, mis võiksid sinu follower’ide huvidega kokku minna.

👉 Mida rohkem on kanalil jälgijaid, seda rohkem Instagram seda kanalit ka orgaaniliselt boostib.

👉 Mida rohkem engage’da teiste kasutajatega, seda parem.

👉 Mida rohkem kasutajat Instagrami otsingust otsitakse, seda rohkem Instagram selle kasutaja levikut suurendab.

👉 Kõrgema kvaliteediga postitused tõusevad alati paremini esile.

👉 Tänu Instagrami algoritmile on postitustel pikem eluiga. Kui Instagram kasutas kronoloogilist järjestust oli ühe postituse eluiga umbes 72 minutit, algoritmi muutes on eluiga vähemalt kaks korda pikem ning paljud like’d tulevad ka mitmeid tunde või isegi päevi hiljem. Arvesta sellega, et sinu loodud sisul on pikem kandepind!

ARVAMUS JA INTERVJUUD

ARVAMUS: Huumori kasutamine reklaamis

23/10/2017
humor

Miks nalja tehakse?

Sellele küsimusele vastamiseks läheme evolutsioonis veidi tagasi. Miks primaadid üksteiselt kirpe ja täisid korjavad? Ühe teadusliku teooria järgi parandatakse selle tegevuse abil oma sotsiaalset staatust. Inimeste maailmas on see umbes nagu small talk. See soosib üksteisega tutvumist ja näiteks sotsiaalses hierarhias kõrgemal pulgal asuva primaadi poolehoiu võitmist.

Huumori kasutamisega on sama lugu. See on sotsiaalsel eesmärgil. Eelistatakse ju sellise kaaslase seltskonda, kes on ilus, tark ja vaimukas. Need omadused soosivad positiivsete suhete ja suhtluse tekkimist. Ja reklaamsõnum jääb paremini meelde, kui selle edastamisel apelleeritakse positiivsetele emotsioonidele.

Hea nalja tegemine on aga keeruline, sest nii palju kui on inimesi, on erinevaid maitseid ja arvamusi sellest, mis on naljakas. Selle üle, kas sihtgrupiga tasub lõõpida, vaieldakse tegelikult päris kõvasti. Ja on väga suuri tegijaid reklaamimaailmas, kes tulihingeliselt usuvad, et ei tasugi. See on õrn jää ja mõne arvates ei peaks nalja tegemisega riskima.

Oletame näiteks, et sul on ettevõte, mis müüb pesupulbrit. Tootsite selle promoks valmis ägeda telereklaami, lasite kirjutada hirmnaljaka stsenaariumi, palkasite kuulsad koomikutest näitlejad ja kõikide eestlaste telekasse ilmus Eesti absoluutselt kõige naljakam reklaamklipp. Kõik räägivad sellest tänavatel, tööl ja koolis. Sellest reklaamist tekivad siseringi naljad. Kui tundub, et peol poolvõõras seltskonnas mitte millegi kohta midagi öelda ei ole, siis vot selle reklaami kohta ikka on. Lõpptulemusena ei ole sinu ettevõte müünud aga mitte ühtegi pakki pesupulbrit. Inimestele ju meeldis, kõik naersid. Mis siis valesti läks?

Mõtle kellele ja kuidas.

Loomulikult ei ole ühegi reklaamkampaania peamine eesmärk olla naljakas. Peamine eesmärk on müüa. Aga selleks, et müügini jõuda, on sul vaja läbida veel mitu vahe-etappi, seejuures on nendel etappidel oma alameesmärgid.

Huumorit ei saa ehk otseselt kasutada müügi edendamiseks, aga seda võib kasutada teatud alameesmärkide täitmiseks, kui sul on vaja

  • konkurentide kõrval välja paista
  • bränditeadlikkust tõsta
  • rääkida ebamugavatest või rasketest teemadest

Ja nüüd kõige lõbusama osa juurde: näited.

1) Kuidas konkurentide kõrval välja paista?

Mobiilsideteenuseid pakkuv ettevõte T Mobile pani kurikuulsa koduperenaise Martha Stewarti ja räppar Snoop Doggi ühte reklaami, peaaegu rääkima nende ühisest “hobist”. See on jabur ja ootamatu ja kompab tugevalt hea maitse piire, aga mõjub siiski naljakana.

2) Kuidas bränditeadlikkust tõsta?

Siin rõhutakse nunnumeetri ja koomika kooslusele. See on armas, parajalt tobe ja see pani kümnesse, sest seda ei saa ilma muhelemata vaadata. See on Heinz.

3) Kuidas rääkida rasketest asjadest? 

See sotsiaalkampaania on loodud, et rõhutada ohutu liiklemise reegleid rongiga sõites. See kampaania ei ole täis hirmu, šokki ja pisaraid. See kampaania on hoopis lõbus lauluke, mis räägib rumalatest viisidest, kuidas inimene võib surma saada. Ühtlasi võitis see lauluke 2013. aasta Cannes Lions loovusfestivalil 5 Grand Prix’d.

Kas nalja teha on siis okei?

Kui puändiga on tabatud naelapea pihta, on huumori kasutamine reklaamis igati tervitatav. Tasub aga meeles pidada, et piir hea ja halva maitse vahel on õhuke ning millegagi ei maksa liiale minna. Mõtle oma eesmärkidele, sellele mida sa öelda tahad ja kes on su sihtrühm. Kedagi labaselt solvata ei maksa, sest nii võid oma publiku kiirelt kaotada.

Eesti näitleja ja õppejõud Tõnis Rätsep olevat kellelegi kunagi öelnud, et väga kerge on nalja teha teiste inimeste üle. Pisut keerulisem on nalja teha iseenda üle. Aga absoluutselt kõrgeim pilotaaž on teha nalja nii, et sa ei solva ennast ega teisi. Selle viimase tahaksin kunagi järgi proovida.

ARVAMUS JA INTERVJUUD

ÕPETUS: Masturbraining ehk brainstorm iseendaga

03/10/2017
handy-awards-hed-2016

Olles loovinimene, tuleb sul tihti mõelda ideid üksi. See aga tähendab, et sa ei saa loota meeskonna poolt tulevale kriitikale, erineva nurga alt tulevatele ideedele ja tiimis tekkivale sünergiale. Sa oled täiesti üksi. Mida sa teed?

Sa masturbrainid.


Kuidas masturbaininguks ettevalmistuda?

Leia probleem ja tee see söödavaks

Kui sa tahad olla võimalikult edukas, siis vajad sa mõõdupuud oma edukuse mõõtmiseks. Iga lahenduse mõõdikuks on probleem. Sinu ülesanne on enne brainstormi defineerida oma probleem ja veenduda selle õigsuses. See aitab sul hoida fookust ja väldib uute probleemide püstitamist.

Kui sul on probleem püstitatud aga see tundub uskumatult suur, siis jaota see kaheks…neljaks…kuueks. Mida väiksemateks tükkideks sa oma suure probleemi jaotad, seda lihtsam on sellest läbi närida.

Aeg söömiseks, aeg loomiseks

Sa sööd hommikust kell kaheksa. Sa teed lõunapausi kell kaksteist. Sa ei söö õhtussööki peale seitset. Aga mis kell sa brainstormid?

Sinu ülesanne….ei sinu kohustus on saada teada, millal oled sa kõige loovam. Kas see juhtub kohe peale lõunasööki või on sinu kreatiivsed hiilgehetked hoopis 15 minutit enne tööpäevalõppu? Kui sa tead millal sinu keha ja vaim on kõige loovamad, siis on sul ideaalne võimalus ajastada ka oma brainstorm iseendaga samale ajale. Loodame lihtsalt, et su hiilgehetked ei toimu kell kolm öösel.

A mis teised teevad?

Enne brainstrormi soovitan vaadata otsa oma sihtrühmale ja küsida temalt kuidas ta su probleemi lahendaks. Muidugi ära ütle talle, et ta lahendab seda probleemi iseendale ja unusta mainida ka et ta peab olema loov. Siis ei ole õhus pinget ja protsentuaalne võimalus ausat vastust saada on kordades suurem.

Peale seda heida pilk mitte konkurendi vaid sihtrühma kapsaaeda. Tutvu julgelt teiste brändide ja toodete tegevustega sinu sihtrühma suunas. Sealt saad sa teada millise nurga alt müüakse sinu toote tarbijale ajakirju, autosid, pangalaenu või parkasid. Kõik täiesti erinevate lähenemistega.

Kui on usb, näita ust.

Arvuti, telefon, telekas, nutikell, nutikaal, kalkulaator, mikrolaineahi, külmik, auto, trimmer ja traktor. Mitte ükski neist ei sobi sinu brainstormile. Sinu parem(ehk loominguline) ajupool ei hakka kunagi korralikult tööle kui sinu vasak(ehk süsteemne) ajupool koguaeg mõnd tehnikat näpib. Võta brainstormile kaasa pliiats, paber ja hea tuju. Päriselt. Rohkem ei ole vaja.

Parim ja ebameeldivaim inspireerija – tähtaeg

Mitte ükski brainstorm ei ole olnud edukas kui sul on ühe probleemi lahendamiseks lõputult aega. Kui sul on aega lahendust mõelda, siis on sul aega ka lakke vahtida ja vahepeal endale üks kaneelimaitseline topeltlatte teha. Tähtaeg annab sulle piitsa ja lõpetab ebavajaliku ideedelihvimise.

Kui tähtaeg puudub. Pane see endale ise.


Masturbraining

Põhitõed

Püsi fookuses.

Ei ole midagi hullemat kui udune pilt. Sama on ka brainstormijaga – fookusest väljas loovinimene on amatöörlik loovinimene. Püsi fookuses ja tooda kvaliteeti.

Pane hullu.

Leia oma sisemine Eston ja astu…ei…jookse üle piiride. Brainstorm ei ole koht kus ennast tagasi hoida. Kui sul on kindel probleem ja iga idee leiab siiski probleemile lahenduse, siis aga palun. Pane hullu ja astu välja eelarvest, sihtrühmast, ootustest ja võimalustest. Alati saab ju maa peale tagasi tulla.

Ära mõista hukka.

Kui sa oled igapäevaselt salliv ja mõistev, siis ära unusta seda omadust ka brainstormil. Enesekriitika ajutormi ajal on üks surmavamaid omadusi. Iga idee on suurepärane ja kõik lahendused on paljulubavad. Küll ülejäänud tiimiliikmed hiljem su ideed kriitikaga paika panevad. Selle pärast ei pea küll muretsema.

Üksiku brainstormija loovtehnikad

Kui jooksed omadega kinn, siis siin on sulle mõned brainstormi loovtehnikad. Olen need välja valinud just sellepärast, et järgnevaid tehnikaid saab rakendada nii üksi kui ka tiimiga.

Probleemi kuus nurka

Loovtehnika “Kuus nurka” laseb sul analüüsida püstitatud probleemi kuue erineva nurga alt. See toob sulle uusi mõtteid ja tekitab huvitavaid seoseid – ideaalis.

Need kuus nurka on järgmised:

  • Kirjelda oma probleemi.
  • Lahenda sama probleem teises olukorras
  • Võrdle probleemi sarnastele muredele loodud lahendustega
  • Analüüsi probleemi põhjust
  • Lahenda sama probleem oma isklikus elus
  • Ole kliendi poolt ja vastu

Miks?

Tee oma probleemist miks küsimus ja vasta sellele. Seejärel tee oma vastustest miks küsimused. Vasta ka neile. Kui kordad sama tegevust 3–5 korda, siis leiad rohkem kui 20 uut nurka mille alt oma probleemile läheneda.

Kumb tuli enne? Kopi või disain.

Kui oled oma ideega hädas ja ei tea kuidas edasi, siis joonista paberile 20+ tühja kasti ja hakka neisse lahendust kujundama. Seejärel ürita neile juurde mõelda kopi ja vaata kas mõnes peitub tugevus muutuda kandvaks ideeks.

Kodu/kohviku/pargikontor

Kui kontoris mõte ei liigu ja kõik ideed on kas liiga väikesed või liiga tavalised, siis värskenda keskkonda. Mine ja mõtle pargis. Mine kohvikusse ja mõtle seal. Kõnni ümber maja ja kirjuta ideid kõndides.


Ajud peale tormi ehk kuidas ideed kokku panna

Hea veini idee saladus – aeg

Kui sa oled oma ideed kirja saanud ja uhkusega pärismaailma naasnud, siis lase ideel puhata. Anna talle tund…või viis ja vaata seda ideed uuesti kaine ja värske pilguga. Kui looming tundub ka peale puhkust hea, siis mine ja esitle ideed tiimile.


Soovitus:

Kui sa tahad olla karbi teravaim pliiats, siis terita ennast regulaarselt. Astu välja oma igapäevasest keskkonnast. Käi uues kohvikus lõunal, sõida ringiga koju, mine parki kõndima, astu sisse kohalikku Maximasse või osta midagi Kaubamajast. Kuula uut muusikat ja ürita mõista igat laulusõnades peituvat allegooriat(eriti räpis). Osale arutelus, mis ei puuduta sinu eriala. Ürita mõista bemmimehe armastust autologoga ketside ja nokatsi vastu.

Tee midagi, mida sa igapäevaselt ei tee ja leia igast uuest olukorrast uus sihtrühm või käitumismaneer. Kui maailm on su pliiatsikarp, siis uued kogemused on su teritaja.